Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Varför är livslängden för sliprar så viktig?


2025-02-18

Bild:Sekisui

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten. Materialstabilitet i alla relevanta väderförhållanden är därför avgörande, även under hela livslängden. Med kortare livslängd måste tätare inspektioner utföras för att kontrollera deras skick.

Underhåll och sliperbyte ökar de totala kostnaderna då merkostnader uppstår för materialanskaffning och sliperbytearbeten. Dessutom måste järnvägsoperatören ofta också stå för intäktsbortfall och extra kostnader på grund av stängning av linjer, omledningar och kompensation för förseningar/tåginställningar.

Det finns bevisade livslängder för de vanligaste slipermaterialen som trä, betong och stål. Bevis på livslängd väntar fortfarande för alternativa träimpregnering (i stället för kreosot) och många nya plastslipers. Deutsche Bahn (DB) beräknar för närvarande följande genomsnittliga livslängd för sliprar beroende på materialkategori (se tabell). Men som praxis visar är det stora skillnader beroende på kvalitet, materialsammansättning och valda tekniska lösningar.

b

Betongs hållbarhet påverkas till exempel av många faktorer och i vissa fall behövde slipers bytas ut efter bara 10 år. Beroende på träslag behövde obehandlade träslipers bytas ut efter bara 5 år, bland annat för att den nödvändiga utdragningskraften från borrhålen inte längre finns. Beroende på användningsplatsen, t.ex. på en bro eller i mycket fuktiga delar av banan kan livslängden därför variera mycket.

 

b
FFU ersätter trä – DB-bro i Minden 

 

FFU® (Fibre Reinforced Foamed Urethane) slipers, som utvecklades på 1970-talet av SEKISUI tillsammans med de japanska järnvägarna, har varit i kontinuerlig användning sedan 1980 över hela världen utan att någon behöver bytas ut på grund av ålder. Materialtester av järnvägsinstitut bekräftar en livslängd på minst 50 år, men många experter uppskattar att den är betydligt längre.

Eftersom FFU® inte kräver någon impregnering för att vara rötsäker och UV-stabil, bidrar den också aktivt till miljö- och dricksvattenskydd och sätter därmed den höga standarden världen över för säkra och hållbara sliprar. På grund av den höga globala efterfrågan tillverkas FFU® nu inte bara i Japan, utan sedan 2023 även i Europa, i en ny, modern fabrik i Roermond (NL).

Kontakt: delfs@sekisui.de
www.sekisui-rail.com 



Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se