Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Driftsättningen av ERTMS mellan Riksgränsen och Luleå flyttas fram


2019-03-27

Efter dialog med tågoperatörer har Trafikverket beslutat att flytta fram driftsättningen på delsträckan Riksgränsen−Boden från 2021 till 2022, och sträckan Luleå−Boden från 2023 till 2026.

− Vi gör det för att minimera risker och kostnader för tågoperatörerna, säger Anders Åkeson, projektchef ERTMS.

Genom att flytta fram driftsättningen behöver inte Norrtåg och övriga tågoperatörer som trafikerar Boden-Luleå installera ombordutrustning förrän i ett senare skede. Ett antal av operatörernas tåg hinner fasas ut efter att de passerat sin tekniska livslängd, och tågoperatörerna kan installera ERTMS på nyare tåg.

− Beslutet har ingen påverkan för införandet av ERTMS nationellt, säger Anders Åkeson.

ERTMS ersätter ett föråldrat och utslitet signalsystem
Trafikverket ansvarar för att införa det nya signalsystemet för järnväg ERTMS, European Rail Traffic Management System. Det nya signalsystemet ersätter dagens föråldrade och utslitna signalsystem. ERTMS är också en förutsättning för moderniseringen av järnvägen. ERTMS möjliggör för att fler tåg går i tid och medför ett enklare och smidigare underhåll. Det förenklar tågledning och gränsöverskridande transporter.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut



Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Gen-monitoring
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se