− Vi gör det för att minimera risker och kostnader för tågoperatörerna, säger Anders Åkeson, projektchef ERTMS.
Genom att flytta fram driftsättningen behöver inte Norrtåg och övriga tågoperatörer som trafikerar Boden-Luleå installera ombordutrustning förrän i ett senare skede. Ett antal av operatörernas tåg hinner fasas ut efter att de passerat sin tekniska livslängd, och tågoperatörerna kan installera ERTMS på nyare tåg.
− Beslutet har ingen påverkan för införandet av ERTMS nationellt, säger Anders Åkeson.
ERTMS ersätter ett föråldrat och utslitet signalsystem
Trafikverket ansvarar för att införa det nya signalsystemet för järnväg ERTMS, European Rail Traffic Management System. Det nya signalsystemet ersätter dagens föråldrade och utslitna signalsystem. ERTMS är också en förutsättning för moderniseringen av järnvägen. ERTMS möjliggör för att fler tåg går i tid och medför ett enklare och smidigare underhåll. Det förenklar tågledning och gränsöverskridande transporter.
Källa: Trafikverket