Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Stockholm Norvik Hamn ihopkopplad med järnvägsnätet


2020-04-16

Drygt fyra kilometer. Så långt är industrispåret som Stockholms Hamnar har byggt för att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet.
Bild: Green Cargo

Drygt fyra kilometer. Så långt är industrispåret som Stockholms Hamnar har byggt för att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet.



Industrispåret har kopplats samman med järnvägsnätet och elektrifierats. Investeringen motsvarar 800 miljoner kronor.
Bild: Stockholms Hamnar

Industrispåret har kopplats samman med järnvägsnätet och elektrifierats. Investeringen motsvarar 800 miljoner kronor.



Under påsken har det industrispår som Stockholms Hamnar byggt till Stockholm Norvik Hamn kopplats samman med järnvägsnätet och elektrifierats. Det möjliggör en direkt järnvägsanslutning till och från hamnen i Green Cargos intermodala nätverk för nationella och internationella transporter.

Stockholms Hamnar har byggt drygt fyra kilometer industrispår för att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet, en investering motsvarande 800 miljoner kronor.

– Att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet är en viktig förutsättning för hållbara transporter och för att ha en god service till våra kunder, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.

Nu kan kunder boka transporter direkt via Green Cargo som erbjuder en intermodal transportlösning enligt tidtabell inom hela Green Cargos nätverk.

– Det är en milstolpe att järnvägen nu är klar att trafikeras. Vi ser fram emot att kunna möta marknadens behov av klimatsmarta transportlösningar till och från den nya hamnen, säger Richard Kirchner, marknadsdirektör på Green Cargo.

Industrispåret är 4400 meter långt plus 360 meter spår på hamnplanen för att kunna lasta och lossa vagnar. En bangård har byggts med två spår på vardera 750 meter där tåg kan sättas samman, plus ett stickspår på 100 meter. Stockholms Hamnar äger och ansvarar för driften av järnvägslinjen.

Stockholm Norvik Hamn öppnar 2020 och består av två delar. En containerterminal som ersätter containerterminalen i Frihamnen i Stockholm och drivs av Hutchison Ports, en av världens största containeroperatörer med 52 hamnar i 27 länder. Den andra delen är en roro-terminal för rullande gods som drivs av Stockholms Hamnar.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se