Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Rekordstor arbetspendling i Stockholm-Mälarregionen


2021-02-23

En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet.
Bild: Johan Hjelm, Mälardalsrådet
En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet.

En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet. Just nu begränsar Coronapandemin resandet, men i det långa perspektivet har arbetspendlingen ökat väsentligt sedan 2014. Det visar ny statistik från Mälardalsrådet, samverkansorganisationen för kommuner och regioner i Stockholm-Mälarregionen.

– Framtiden stavas arbetspendling och Stockholm-Mälarregionens roll som arbetsmarknadsregion blir allt tydligare över tid. För att möta behoven framåt måste dock infrastrukturen i de större pendlingsstråken som Uppsala-Stockholm, Stockholm-Norrköping-Linköping stärkas ytterligare, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Region Stockholm.

– Arbetspendlingen ökar och Stockholm-Mälarregionen är på väg att bli en funktionell arbetsmarknadsregion, där människor kan bo i en region och arbeta i en annan. I närtid kommer Coronapandemin påverka hur människor reser till studier och jobb, men i det långa perspektivet är det tydligt att pendlingsresorna ökar. Vi ser sambandet öka mellan flera orter, inte enbart i den klassiska pendlingen till eller från Stockholm utan även i andra relationer, säger Maria Nimvik Stern, generalsekreterare Mälardalsrådet.

Rapporten, som Mälardalsrådet tar fram vart fjärde år sedan 2004, visar arbetspendlingen mellan större tätorter samt mellankommunal pendling. Den nya rapporten bygger på den senaste datan från SCB, från innan Coronapandemin. Speciellt har pendlingen ökat till läns- och utbildningscentrum såsom Uppsala, Stockholm, Västerås, Örebro och Linköping/Norrköping jämfört med föregående rapport från 2016.


Stockholms län
Från centrala Stockholms län till Uppsala kommun +272 procent
Till södra Stockholms län från Eskilstuna kommun +387 procent


Uppsala län

Från Uppsala kommun till Gävle kommun +286 procent
Till Håbo kommun från södra Stockholms län +400 procent


Sörmlands län
Från Katrineholms kommun till södra Stockholms län +292 procent
Till Katrineholms kommun från Norrköping kommun +385 procent


Västmanlands län
Från Västerås kommun till Enköpings kommun och från Västerås kommun till centrala Stockholm +>200 procent
Till Västerås kommun från Örebro kommun +>200 procent


Örebro län
Från Örebro kommun till Köpings kommun +478 procent
Till Örebro från södra Stockholm +170 procent


Östergötlands län
Från Linköpings kommun till Mjölby och Finspång +180 procent
Till Linköpings kommun till Norrköpings kommun +>200 procent


Gävleborgs län
Från Sundsvalls kommun till Gävle kommun +>200 procent
Till Sandvikens kommun från Gävle kommun +>200 procent


Källa: Mälardalsrådet


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se