Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Broar och spår på plats – snart rullar tågen mellan Malmö och Lund


2021-09-06

En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.
Bild: Trafikverket/NCC
En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.

Under nio dygn har tågtrafiken mellan Malmö och Lund stått still när två broar skjutits på plats och järnvägen byggts om vid den blivande stationen i Klostergården i Lund. Arbetet har gått enligt plan och tidigt på måndagsmorgonen öppnades spåren åter för persontrafik.


– Det är otroligt mycket arbete som har utförts under dessa dygn. Det har skett under tidspress och det har inte funnits mycket marginal för oförutsedda händelser. Alla inblandade, entreprenörer och inom Trafikverket, har gjort ett fantastiskt arbete, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret Malmö-Lund.

Förutom broarbetena och växelbygget vid Klostergården har en halv kilometer dubbelspår fått ny banvall. En stor utmaning har också varit masshanteringen. Närmare 20 000 kubikmeter jordmassor har grävts upp från banvallen och på de platser där de nya broarna har byggts. Nära 15 000 ton grus- och stenmaterial har sedan använts när vi återfyllt vid broarna och i banvallen.

– En så stor masshantering ställer stora krav på logistik, så gott som alla lediga ytor inom arbetsområdet har utnyttjas för att lagra massor och material som ska ut eller in till bygget. Det ställer också mycket stora krav på säkerhet för alla som varit igång dag och natt under de nio dygnen, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

De sista dygnen, innan trafiken släpps på, återställdes kontaktledningar, signaler och annan järnvägsteknik på sträckan. Allt har nu testats noggrant innan det första persontågen släpps på vid tretiden på måndag morgon.

Normalt reser runt 50 000 med tåg på sträckan Malmö-Lund. En del har kunnat planera om sitt resande eller rest på annat sätt. Men de flesta har fått åka med ersättningsbussar som kört mellan Malmö och Lund och mellan Hjärup och Lund.

– Det har varit en utmaning för Skånetrafiken som ansvarat för ersättningstrafiken, men också för alla resenärer och pendlare som berörts. Vi är oerhört tacksamma för allas tålamod under tågstoppet, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Fyrspårsbygget är långt ifrån klart, en hel del arbete återstår innan alla spår och stationer är i drift 2023. Just nu byggs de fyra nya spåren mellan Åkarp och Hjärup, och de nya stationerna i Åkarp, Hjärup, Burlöv och Klostergården. Ytterligare två stora tågstopp är inplanerade; ett i september 2022 och ett i oktober 2023.


Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se