Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Holmen-avtal ger Sveriges effektivaste timmervagn


2021-10-12

Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.
Bild: Green Cargo AB
Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva timmervagn. Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Green Cargo erbjuder Holmen och rundvirkesmarknaden en dedikerad rundvirkesorganisation med målsättningen att alltid överträffa de mycket efterfrågade behoven av flexibilitet och regularitet. Samarbetet med Holmen sträcker sig långt tillbaka i tiden med transporter av massaved och sågtimmer mellan orter i norra Sverige. Under årens lopp har efterfrågan och volymerna vuxit till den grad att antalet destinationer i systemet ökat kraftigt i antal.

– Tidigare krävde vi lång framförhållning på kundernas beställningar, nu har vi vänt på steken, nu är det virkeskunderna som knappt hinner få fram virke till terminalerna för att vi är så pass snabba säger Johan Roswall, strategisk säljare rundvirke.

Nu förlängs samarbetet med Holmen genom ett helt nytt avtal som också innebär introduktionen av en helt ny timmervagn. Efter utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal och några särskilt utvalda kunder kan implementeringen av marknadens mest effektiva timmervagn med en last-area på 10,82 m2 genomföras.

Det finns flera fördelar med Golden Bullet 2.0. Tack vare sin stora lastprofil blir den längdeffektiv då den rymmer mer virke per meter. I kombination med lägre axellast på grund av fler axlar per vagnmeter, blir det mindre slitage på Trafikverkets anläggning.

– De vagnar som kändes nya och innovativa för några år sedan upplevs redan daterade, de bleknar i jämförelse. ”Det här är den överlägset bästa vagnen vi hanterat, och då har vi testat alla vagntyper på marknaden” för att nämna några av kundernas kommentarer vid provlastningar, säger Johan Roswall.

Tack vare vagnens nyutvecklade stakar, som är både mer hållfasta och flexibla så underlättas bland annat lossningen. Vagnens okomplicerade konstruktion förenklar manövrar vid behov av underhåll och reparation. Golden Bullet 2.0 är utvecklad i och för den svenska marknaden och har klarat de norrländska vintertesterna i sträng kyla utan problem.

– Holmen Skog blir först ut i Sverige att använda den modernaste transportlösningen för rundvirkestransporter. Och vi stannar inte här, runt hörnet finns ytterligare teknikutveckling som vi kommer presentera längre fram, säger Johan Roswall.


Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se