Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Klart:

Ny tunnelbana från Fridhemsplan via Liljeholmen till Älvsjö


2021-12-02

Bild: Moderaterna

Nu är det klart att den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska gå via Liljeholmen och inte via Södersjukhuset. Den nya linjen kan också komma att få kapacitet för självkörande tåg som i Köpenhamn, London och Paris.
– Nu utreds möjligheten för Sveriges första självkörande tunnelbanelinje, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL

– Nu skrivs historia. Den nya tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö kommer att gå via Liljeholmen. Det innebär att Stockholm kan få sin första helt nya tunnelbanelinje sedan spadtaget för Blå Linjen togs på 1960-talet. Stockholmarna får samtidigt totalt sex nya tunnelbanestationer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL. 

– Bygger man nytt måste man också tänka nytt. I det fortsatta arbetet med den nya tunnelbanelinjen blickar vi mot Köpenhamn, Paris och London för att ta efter deras arbete med modern teknik, både i hur tunnelbana kan byggas men också hur den köras. Nu utreds möjligheten för Sveriges första självkörande tunnelbanelinje, säger Kristoffer Tamsons (M). 


Fakta: 
Inom ramen för Sverigeförhandlingen har Region Stockholm, staten genom Sverigeförhandlingen och Stockholms stad träffat överenskommelse om utbyggnad av tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö. I utredningen har totalt sex alternativ utretts. 

Nu står det klart att det blir det västliga alternativet med en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Liljeholmen. Tunnelbanan kommer att få nya stationer vid Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstafältet, Årstaberg, Östberga och Älvsjö. Det innebär fyra helt nya tunnelbanestationer och två nya stationer i anslutning till nuvarande.

Utredningsalternativet har valts då sträckan har en kortare sträcka än som medför lägre klimatpåverkan och investeringskostnad vilket innebär att sträckningen är mest resurseffektiv. Genom att dra tunnelbanelinjen via Liljeholmen stöder alternativet bäst den framtida bostadsutvecklingen i Årstaberg och Liljeholmen och utredningen visar att sträckningen ger störst nytta för flest resenärer till lägst belastning på skattebetalarnas pengar.

Som del av utredningsarbetet har gjorts en internationell utblick och konstaterats att en egen linje kan möjliggöra för mer modern teknik i byggandet av den nya tunnelbanelinjen. Genom att från början förbereda för modern teknik kan huvudinriktningen komma att bli att möjliggöra för helautomatisk drift. Det innebär att den nya linjen ska kunna bli Sveriges första självkörande tunnelbanelinje.


Källa: Moderaterna


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Gen-monitoring
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se