Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

HSG-City från Vossloh slipar metro-spår i Oslo


2022-06-14

Till vänster Jimmy Hagström, vd Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Bredvid honom Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services och till höger Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.
Bild: Vossloh Rail Services Scandinavia
Till vänster Jimmy Hagström, vd Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Bredvid honom Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services och till höger Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.

Sporveien, den lokala leverantören av kollektivtransport i Oslo, har beställt en HSG-City-slipmaskin av Vossloh. Köpet gör det möjligt för Sporveien att nå sina strategiska mål – hög kundnöjdhet, maximal pålitlighet och säkerhet och ökad kapacitet i nätverket.

Köpet av HSG-City-slipmaskinen presenterades under den internationella spårteknikmässan IAF i tyska Münster, men kontraktet signerades faktiskt redan den 14 maj 2022.

– Vi ville ge en affären en personlig touch och samtidigt visa upp hur glada vi är över att kontraktet är i hamn, berättar säger Jimmy Hagström, vd på Vossloh Rail Services Scandinavia.
– Sporveien är en dedikerad kund med en tydlig strategi. De har som mål att göra sin järnvägsinfrastruktur mer tålig och pålitlig.


Förebyggande underhåll ökar livslängden
Hållbart järnvägsunderhåll är nyckeln för att lyckas kombinera hög kundnöjdhet och punktlighet med bättre utnyttjande av linjerna och klara en förväntad marknadsökning med fler passagerare. Genom regelbundet och förebyggande underhåll av spårvägen elimineras defekter på rälen och livslängden ökar. Dessutom minskar bullret från spårvägen och livscykelkostnaden för anläggningen optimeras.

– En förbättrad spårtillgänglighet kan bara uppnås med systematisk optimering av både rullande materiel och infrastruktur, berättar Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.

– Det övergripande målet för vårt Metro-program är att kunna erbjuda miljontals resor till 2030 med en attraktiv, robust och prisvärd service. Samtidigt utökar vi vårt underjordiska nätverk med nya järnvägsvagnar och bättre tåghanteringssystem. Med en egen slipmaskin vill vi lägga grunden för en lång livslängd för såväl spår som fordon och andra delar av infrastrukturen som påverkas, säger Ronny Fykop.


HSG-City levereras under första kvartalet 2023
För att underhålla de elva järnvägslinjerna i Oslo, som har en total längd på cirka 130 kilometer, kommer HSG-City att få arbeta 1 500 timmar per år från och med mitten av 2023. Kontraktet med Vossloh innefattar också reservdelar och förbrukningsvaror. Ett fabrikstest av slipmaskinen är planerat till Q1 2023.

– Vi är glada att ha fått Sporveien som ny kund inom preventiv spårslipning. Samtidigt som Oslo kör igång tidigt i 2023 kommer vi också att leverera vår 30 HSG-City-maskin. Det är beviset på en riktigt framgångsrik produkt, som vi är mycket stolta över och som understryker vårt bidrag inom grön mobilitet, säger Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services.


Källa: Vossloh Rail Services

Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se