Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Tunnelbanan till Älvsjö: WSP får förtroende att utforma tunnel, järnvägsteknik och stationer


2022-08-03

Bild: Region Stockholm

WSP har vunnit två komplexa och utmanande uppdrag i samband med Stockholms tunnelbaneutbyggnad mellan Fridhemsplan och Älvsjö. WSP har fått förtroendet att ansvara för utformning av tunneln, alla järnvägstekniska system samt fyra stationer på sträckan.

Den nya tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö binder samman centrala och södra Stockholm samtidigt som den bidrar till högre kapacitet i tunnelbanenätet.

– Det känns väldigt roligt att fortsätta bidra till den nya tunnelbanan i Stockholm. Den här sträckan ger förutsättningar för att bygga ytterligare 48 000 bostäder i staden. Ett viktigt projekt för boende, verksamma och besökande i Stockholm under många år framöver, säger Håkan Danielsson vd för WSP Sverige.

Den nya tunnelbanelinjen sträcker sig från Fridhemsplan via stationerna Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga till Älvsjö. Att åka mellan ändstationerna kommer ta cirka 10 minuter och längs sträckan skapas bytespunkter där olika trafikslag knyts samman.

– Att få bidra till att utforma stationer som är trygga och lätta att orientera sig i för alla resenärer känns viktigt. Utformningen av stationer ska smälta in i staden och möjliggöra nya bostäder, säger Anders Matson som är uppdragsledare på WSP för stationsuppdraget.

Tunneluppdraget innebär att ta fram underlag för en åtta kilometer lång bergtunnel med komplexa passager under Mälaren. Det inkluderar även all järnvägsteknik så som bland annat spår, signalsystem, kraftförsörjning och kommunikationssystem.

– Val av tunneldrivningsmetod i kombination med modern teknik inom tunnelbana blir både spännande och utmanande. Det är verkligen roligt att få arbeta med ett så efterlängtat projekt, säger Johan Forslin som är uppdragsledare på WSP för tunnelutformningsuppdraget.

WSPs uppdrag omfattar systemhandlingar som utgör tekniskt underlag till järnvägsplan och detaljplaner samt tillståndsansökningar och miljökonsekvensbeskrivningar.

Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana är byggherre för nya tunnelbanan. WSPs projekt startar i augusti 2022 och pågår fram till 2024. Hela sträckan planeras tas i drift i mitten av 2030-talet.


Källa: WSP

Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se