Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Höstens slemmiga fara är här


2022-10-30

Bild: Mikael Ullén

Löven som faller ner gör vägar och gång- och cykelvägar hala. När löven faller ner på järnvägen är det inte ovanligt att det bildas spårhalka. Trafikverket är beredd. Men spårhalkan kan inte elimineras helt.

Spårhalka, även kallad lövhalka, är främst ett problem under hösten och orsakas av fallande löv och barr som krossas av tågens hjul. Kvar blir en beläggning som är väldigt hal, särskilt i kombination med fukt och låg temperatur. Trots att Trafikverket har god beredskap och bekämpar spårhalka så inträffar det att tåg blir stillastående ett tag innan halkbekämpning kan sättas in.


Röjer vegetation, tvättar spåren och stryker på friktionsmedel

Trafikverket arbetar med beredskap och bekämpning av spårhalka och har en bra bild av var det brukar uppstå spårhalka. Det är ofta i uppförsbackar, vid tågsignaler och vid perronger. Med minskad hastighet blir det svårare för tågen att komma förbi en sträcka med spårhalka.

För att förebygga spårhalka röjer Trafikverket vegetation för att undvika att löv ska falla ner på järnvägen. Ett friktionsmedel läggs ut på rälsen, antingen från fordon eller manuellt. Detta görs främst kvälls- och nattetid, ett par gånger i veckan upp till flera gånger dagligen beroende på banans trafikmängd och tid på säsongen. På vissa sträckor bekämpas spårhalkan med ång- och högtryckstvätt.

Hur mycket förebyggande åtgärder som behövs är beroende av vädret. Regn och blåst bidrar till mer spårhalka. Trafikverket följer väderprognosen noggrant.


Tunga tåg
Flera järnvägsföretag arbetar systematiskt med att förebygga spårhalka genom viktreducering av tågen. Trafikverket kan även fatta beslut att begränsa vagnvikter för att upprätthålla kvalitet och funktion i järnvägssystemet om det krävs. Trafikverket och tågföretagen arbetar tillsammans för att identifiera kritiska platser inför höstarna och har planerat och arbetat med förebyggande åtgärder sedan sommaren.

– Spårhalka går inte att eliminera helt och hållet. Halkbekämpning är en del av åtgärderna. Kommunikationen och information mellan trafikledning och lokförare är viktig. Viktreducering av tågen är en annan. Andra viktiga åtgärder är utbildning och information kring hala spår till lokförare, säger Sören Stark, nationell samordnare för beredskapsplaner på Trafikverket.


Källa: Trafikverket

Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se