Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

COWI och Atkins planerar delsträcka av ny järnväg Göteborg - Borås


2022-11-04

COWI Sverige har, i partnerskap med Atkins, fått i uppdrag av Trafikverket att utreda och planera en delsträcka av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.
Bild: Niels Iversen
COWI Sverige har, i partnerskap med Atkins, fått i uppdrag av Trafikverket att utreda och planera en delsträcka av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.

Den nya järnvägen kommer att möjliggöra snabbare och smidigare resor mellan Borås, Landvetter flygplats och Göteborg. COWI Sverige har, i partnerskap med Atkins, fått i uppdrag av Trafikverket att utreda och planera den delsträcka i projektet som går från stationen i Borås till kommungränsen till Bollebygd. Uppdraget bedöms vara värt cirka 200 miljoner kronor.

− Vi är stolta över att spela en viktig roll i ett projekt som kommer att innebära snabbare och mer hållbara resor på en av landets största pendlingssträckor. Det är ett stort och komplext projekt där vår breda kompetens och expertis i slutändan bidrar till en hållbar utveckling av regionen, säger Susanna Ohlin, Divisionschef Samhällsbyggnad på COWI.

Uppdraget från Trafikverket är att leverera systemhandling, järnvägsplan och miljökonsekvensbeskrivning i enlighet med Trafikverkets planprocess. En järnvägsplan slår fast vilka markområden som ska användas för att bygga järnvägsanläggning och för dess drift och underhåll. I arbetet ingår även mark- och miljöutredningar som kommer ligga till grund för tillståndsprocesser. I projekteringsarbetet kommer stor vikt läggas vid aspekter kring ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. COWI och Atkins har tillsammans specialistkompetens inom mark och anläggning, järnvägsteknik, miljö, arkitektur och landskapsarkitektur och i projektet kommer omkring 25 teknikområden att vara inblandade.

Järnvägsplanen ska levereras i början av 2026 och Trafikverket uppskattar att uppdraget är värt 200 miljoner kronor. COWIs dotterbolag Arkitema är en del av projektet och ansvarar för att processleda den arkitektoniska utformningen av stationen i Borås vilket kräver stor insikt i hur Trafikverkets och Borås stads planläggningsprocesser behöver samordnas.

− Det här är ett prestigeuppdrag för oss på COWI där vår breda kompetens gör stor nytta i samhället. Det ligger helt i linje med vår strategi där vi vill hjälpa våra kunder att utvecklas i en mer hållbar riktning och vara en aktör som tar ansvar för att hitta lösningar på hållbarhetsutmaningar, säger Anders Wiktorson, VD COWI i Sverige.

− Vi är mycket stolta över att vi på Atkins kan bidra med bland annat vår starka järnvägskompetens i detta projekt. Att knyta städer närmare varandra genom en utökad infrastruktur som bidrar till ett hållbart samhälle ligger helt i linje med Atkins hållbarhetsstrategi – Engineering Net Zero, säger Johannes Erlandsson, VD Atkins i Sverige.

Den nya järnvägen har planerad byggstart 2025–27 och beräknas ta cirka 10 år att färdigställa. Den är en del av den planerade stambanan mellan Göteborg och Stockholm som kommer att avlasta de befintliga järnvägarna, så att fler gods- och pendeltåg kan köra på dem. Mellan Göteborg och Borås byggs totalt sex mil dubbelspårig järnväg. Det kommer innebära fler avgångar, kortare restid och punktligare tåg, vilket gör det enklare att bo, arbeta och studera i olika delar av regionen.


Källa: COWI

Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se