Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Alstom vinner svenskt underhållskontrakt med VR för en flotta på 30 regionaltåg


2023-01-17

ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).
Bild: Tåg i Bergslagen
ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).

Alstom har fått ett förnyat kontrakt med VR för underhåll av 30 regionaltåg i Sverige, som kommer att utföras i Alstoms verkstäder i Gävle och Västerås. Kontrakt sträcker sig över 10 år och är värt närmare 1 miljard kronor.

– Vi gick ut brett till flera aktörer för att diskutera ett partnerskap och det var Alstom som kom med det mest konkurrenskraftiga och bästa totallösningen men också för att de har lämpliga depåer för de tåg som används, och de nya som kommer att sättas i trafik under 2023, i Tåg i Berslagen. Sedan har vi ett bra samarbete i andra kontrakt, vilket också underlättat partnerskapet, säger Haris Habul direktör Division Tåg VR Sverige AB.

Alstom kommer att tillhandahålla flottunderhåll till VR Sverige, den nya operatören av tågen för Tåg i Bergslagen, vilka sammanlänkar de fyra Bergslagen-områdena. Kontraktets omfattning, värt närmare 1 miljard kronor, är att tillhandahålla 10 års underhåll av flottan, med 1 optionsår.

– Vi är väldigt nöjda att fortsatt få stärka vårt samarbete med VR och vi är stolta över det förlängda förtroendet för Alstom. Vi har redan ett starkt partnerskap med VR och ser fram emot att fortsätta att leverera förstklassig service och underhåll av dessa flottor, säger Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige.

Alstom kommer att fortsätta leverera underhåll av Tåg i Bergslagen-flottorna i befintliga verkstäder i Gävle och i Västerås, där Alstoms verkstad kommer att byggas ut och moderniseras för att vara kompatibel med de längre tågen. Dessutom kommer Alstom bland andra att fokusera på att utveckla verksamheten genom en högre grad av digitaliserat underhåll.

Övertagandedatum för det nya kontraktet kommer att vara den 10 december 2023.

Alstom är den mest framstående leverantören på den svenska järnvägsmarknaden, efter att ha levererat mer än 1 000 tåg till svensk järnväg. Pågående projekt är till exempel tunnelbanetåg (C30) till Stockholm, nya regionaltåg till Göteborg och SJ:s kommande höghastighetståg (SJ250). Alstom har även flera stora underhållskontrakt och utför underhåll i 16 lokala depåer. Däribland depåer i Motala och Västerås, specialiserade på tungt underhåll och renoveringar. Bolaget leder även utrullningen av ERTMS i Sverige, både ombord och på spåren, och levererar det standardiserade nationella trafiksystemet till Trafikverket. Alstom har cirka 2 000 anställda i Sverige.

VR Sverige ansvarar för Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken. Andra uppdrag för Skånetrafiken är busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad. I Östergötland ansvarar VR Sverige för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. I Stockholm kör VR buss, spårvagn och lokaltåg på uppdrag av SL. Med cirka 3 000 medarbetare, 520 bussar, 179 tåg och 68 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. VR Sverige ägs av finska VR Group som sedan 160 år tillbaka kör tåg, bussar och spårvagnar i Finland. Tillsammans tar vi ett stort miljöansvar och bidrar till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.


Källa: Alstom

Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se