Stena RoRo har byggt världens största civila sjukhusfartyg – nu besöker Global Mercy Rotterdam
2022-03-01
Bild: Stena RoRo Global Mercy i Rotterdam.
Den 28 februari - 14 mars befinner sig världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy i Rotterdam. En betydelsefull händelse för Stena RoRo som, på uppdrag av välgörenhetsorganisationen Mercy Ships, har varit projektledare för fartygets byggnation sedan 2013. Under veckorna i Rotterdam öppnas det nybyggda fartyget för besökare. Privatpersoner, organisationer, samarbetspartners, donatorer, volontärer och media välkomnas samtidigt som fartyget slutgiltigt rustas för sitt viktiga uppdrag i västra Afrika.
28 februari till 14 mars kommer världens största civila sjukhusfartyg, nybyggda Global Mercy, att firas och visas upp i Rotterdams hamn. Stena RoRo har ansvarat för design, kontrakt och genomförande av den mycket speciella fartygsbyggnationen.
Sjukhusverksamheten som ska bedrivas ombord medför särskilda krav som har påverkat allt från skrovets utformning och layout till ventilation och andra tekniska lösningar. Fartyget rymmer operations- och sjukhussalar, laboratorium, ögonklinik, tandvårdsklinik, utbildningsfaciliteter och allt som behövs för både inneliggande patienter och de som arbetar ombord, inklusive skolor och förskolor för besättningens barn. Global Mercy är klassat för passagerartrafik och har, när hon ligger i hamn, plats för 950 personer inklusive besättning om 641 personer.
Anpassat befintligt koncept Stena RoRo är specialister på att skräddarsy fartyg för särskilda behov. – När vi fick uppdraget att bygga Global Mercy utgick vi från ett befintligt koncept för passagerar- och fraktfartyg för långa internationella resor i RoPax-klassen. Det anpassade vi till ett rent passagerarfartyg med sjukhus- och utbildningsverksamhet. Bildäck har ersatts av operations- och sjukhussalar, berättar Per Westling, vd för Stena RoRo.
För att möta de speciella utmaningarna skapade Stena RoRo ett globalt projekt med underleverantörer från hela världen. Byggnationen genomfördes på varvet Tianjin Xingang i norra Kina där Stena RoRo har haft ett eget internationellt team på plats för övervakning av byggprocessen.
– Det var första gången som varvet byggde den här typen av fartyg och vi ville övervaka processen noggrant. Vi är mycket nöjda med samarbetet och varvets leverans.
Fördubblad kapacitet att hjälpa Global Mercy har byggts på uppdrag av välgörenhetsorganisationen Mercy Ships som via sjukhusfartyg ger gratis sjukvård och uppbyggnad av lokal sjukvårdskapacitet till världens mest utsatta människor. Fartygen bemannas av volontärer från fler än 60 länder. Global Mercy är det första av organisationens fartyg som har designats och byggts specifikt för verksamhetens behov. Tidigare fartyg har byggts om till sjukhusfartyg.
Med Global Mercy mer än fördubblar organisationen sin kapacitet att hjälpa. Det nya fartyget ska tjänstgöra parallellt med Africa Mercy som använts sedan 2007. Med båda fartygen i drift räknar Mercy Ships med att varje år genomföra fler än 5 000 operationer, hantera fler än 28 000 tandvårdsfall och utbilda fler än 2 800 lokala sjukvårdsanställda.
– Det är stort att se det här projektet avslutas efter så många års engagemang från vår sida. Vi är mycket stolta både över att leverera ett så speciellt fartyg och över att därigenom vara en del av Mercy Ships fantastiska arbete, säger Per Westling.
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.