Facebook


Instagram

ABB levererar nyckelfärdig lösning för Frankrikes största landanslutning


2022-06-15

Bild: ABB

Toulons hamn, som hanterar över 1,6 miljoner färje- och kryssningspassagerare varje år, har bestämt sig för ABB:s teknik för landbaserad strömförsörjning i en viktig fas i företagets hållbarhetssatsning.

Med cirka 1 300 anlöp från färjor och kryssningsfartyg mitt i stadens hjärta, spelar Toulons hamn en viktig roll i utvecklingen av regionens attraktionskraft för företag och turister. Hamnen är också central för planen ”Zero-smoke stopovers” som regionen Provence-Alpes-Côte d'Azur (Région Sud PACA) tagit fram och som syftar till att elektrifiera hamnarna i Toulon, Marseille och Nice för att möjliggöra utsläppsfria fartygsuppehåll[1].

Med landanslutningen mellan fartyg och kaj kan fartygen stänga av sina dieselgeneratorer när de ligger i hamn. För rederierna innebär det att man sparar bränsle- och underhållskostnader samtidigt som man kan övergå till renare och mer hållbar energi. Såväl kryssnings- och färjepassagerarna som lokalbefolkningen gynnas, inte bara av renare luft utan också av minskat buller och vibrationer som annars genereras när fartygen ligger i hamn.

– Toulon är den första hamnen i Medelhavet som ansluter alla sina dockor till elnätet. Detta är ett innovativt projekt som bygger på ett intelligent energiflödessystem med en unik energimix. Med stöd av både ABB och Région Sud PACA och våra partners förbättrar vi nu luftkvaliteten avsevärt i hamnen samtidigt som verksamheten upprätthålls. Den landbaserade strömförsörjningen mellan fartyg och kaj kommer att eliminera mer än 80 procent av utsläppen. Det sparar också in 9 000 timmar per år då fartygen drivs på diesel. Enbart för färjeaktiviteterna i Toulon innebär det en minskning av svavelutsläpp som motsvarar 50 000 bilar per år, säger Hubert Falco, chef för Toulon Provence Méditerranée Metropolis.

– Tekniskt sett utvecklar projektet ett nytt, intelligent smart elnät som använder digital teknik till att hantera energiflöden från flera olika sammankopplade energikällor. Infrastrukturen gör det möjligt att optimera den övergripande energieffektiviteten samtidigt som vi begränsar koldioxidutsläppen, säger Frédéric Mestivier, konstruktör och teknisk chef för kraftprojektet för Toulon Provence Méditerranée Metropolis.

ABB leder konsortiet som har utsetts att driva och genomföra detta nyckelfärdiga projekt, med driftsättning år 2023. ABB-lösningen kommer att leverera tillräckligt med energi för att täcka behoven för tre färjor som anlöper hamn samtidigt, eller ett kryssningsfartyg. Fartygen kan ansluta med 50 eller 60Hz strömanslutningar. Som en del av konsortiet kommer Eiffage Construction att utföra anläggningsarbetet och Fauché ansvarar för att installera och ansluta utrustningen.

Tack vare den innovativa designen som tagits fram av Toulon Provence Méditerranée Metropolis kommer systemet som implementeras med utrustning från ABB att automatiskt kunna justera energimixen för att förse fartygen med ström genom det lokala elnätet (Enedis), med solenergi från en solcellsanläggning liksom ett energilagringssystem som består av litiumjonbatterier. Systemet bidrar till att utjämna förbrukningstopparna samtidigt som det kan lagra överskott från solenergiproduktionen. Det kan också använda andra förnybara energikällor som bränsleceller när de blir tillgängliga.

– Vi är stolta över att ha utsetts av Toulon Provence Méditerranée Metropolis för att arbeta på detta innovativa projekt, säger Jyri Jusslin, servicechef på ABB Marine & Ports.
– Vi lovordar myndigheterna i Toulon för att de tagit sig an denna möjlighet. Projektet sätter kurs mot en mer hållbar framtid med smarta system som finns redan idag.

Hållbara transporter, inklusive fartyg och landdrivna fordon, kommer att spela en viktig roll för det mål som satts upp av Frankrike om att uppnå koldioxidneutralitet till år 2050 i enlighet med den klimatplan som antogs 2017.

Världen över transporterar färjor cirka fyra miljarder passagerare och 370 miljoner fordon varje år, enligt branschorganisationen Interferry[2]. International Maritime Organization har antagit en strategi om att minska de årliga utsläppen med minst 40 procent år 2030 och 70 procent år 2050 och passagerartransporterna står under tryck att klara dessa mål.

Som ledare inom eldriven sjöfart och smart hamnteknik erbjuder ABB omfattande landbaserade strömförsörjningslösningar med toppmodern infrastruktur både på land och ombord på fartyg. ABB:s lösningar för landanslutningar har redan integrerats av över 50 hamnar runt om i världen för att stötta målet att minska utsläppen och sträva mot hållbara marina transporter.


Källa: ABB

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se