Facebook


Instagram

Almirante Storni flyttad till kajplats 751


2022-01-03

Almeranti Storni i samband med att hon kom in i Göteborgs hamn den 11 december.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Almeranti Storni i samband med att hon kom in i Göteborgs hamn den 11 december.

Släckningsarbetet på Almirante Storni avslutades veckan före jul, delar av lasten har lossats och fartyget har kunnat minska sitt djupgående. Med detta klart flyttades fartyget vid lunchtid, från kajplats 615 i Skandiahamnen till kajplats 751 i Arendal.

Allt vad gäller operationerna kring Almerante Storni håller på att avvecklas i Skandiahamnen. De senaste dagarna har kranoperatören börjat packa ihop verksamheten, städat och återställt kajplats 615. Inspektion av kajen och kajutrustning kommer att ske så fort kajen är återställd. Därefter kan terminalverksamheten återgå till business as usual.

– Det är en plan vi arbetat utifrån sedan fartyget kom in i hamnen. 751 är en lämpligare kaj utifrån de förutsättningar som är i nuläget. Vid 751 är fartyget mindre i vägen för den löpande verksamheten båda på land och på sjösidan, säger Erik Waller, vice hamnkapten på Göteborgs Hamn AB.

Två pråmar lastade med virkeslast från Almirante Storni har placerats vid Stigbergskajen i innerhamnen. Exakt vad som kommer att hända med den lossade lasten och den last som är kvar på fartyget är ännu inte bestämt.

– Det är inte klarlagt ännu men det finns några huvudspår där planen just nu är att inte transportera den vidare till Alexandria, utan att lastägaren i stället säljer lasten i Norden. Vi räknar med att det är löst de närmaste veckorna efter jul och nyår, säger Erik Waller.

Även Statens haverikommission har lämnat fartyget efter cirka en veckas utredningsarbete ombord. Den tekniska undersökningen är färdig och nu ska det material som hämtats in analyseras. Vad som händer med fartyget i nästa steg återstår att se.

– Vi väntar på ett officiellt besked från Transportstyrelsen om fartygets sjövärdighet, om det får lämna hamnen och under vilka premisser detta kan ske. Men redan nu kan vi konstatera att allting gått bra i det här efter förutsättningarna. Besättningen har klarat sig bra, fartyget är släckt och tack vare god samverkan och koordination har vi klarat oss utan nämnvärda störningar på fartygstrafiken eller terminalverksamheterna, säger Erik Waller.


Branden på Almerante Storni - Det här har hänt
4 december: Larm om ”brinnande fartyg” vid Ankarplats A utanför Vinga inkommer till Sjöfartsverkets Sjöräddningscentral JRCC.

10 december: Efter nästan en vecka utan att branden kunnat släckas begär fartyget så kallad nödhamn och då beslutar Transportstyrelsen att Almirante Storni ska anlöpa Göteborgs hamn.

11 december: Almeranti Storni anlöper hamnen vid kajplats 615. Räddningstjänsten tar över huvudansvaret för räddningsarbetet efter Kustbevakningen. Det skadade godset börjar lossas från fartyget till öppna containrar på kajen. Dessa körs i skytteltrafik på lastbil till Stena Recyclings närliggande återvinningscentral. Oskadat gods lastas till pråmar intill kajen.

16 december: Brand och glödbäddar på fartyget är helt släckta. Last fortsätter lossas till pråmar. Haverikommissionen börjar utreda uppkomsten av branden och händelseförloppet därefter.

22 december: Fartyget flyttas till kajplats 751 i Arendal. Enklare reparationer kommer att göras, fartygets säkerhetsutrustning kollas av och uppdateras. Fartygets sjövärdighet ska utvärderas innan fartyget slutgiltigt kan lämna hamnen.


Källa: Göteborgs hamn

Skriv ut





Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret 2021, tecknade Hogia Ferry Systems ett långsiktigt avtal med det fransk-korsikanska fä...

Läs mer
Zinga
Den nya färjan Stena Baltica.

Nya Stena Baltica påbörjar sin jungfruresa

Inom ramen för Stena Lines pågående expansion i Östersjöområdet,...

Läs mer
Zugol 550
Kristineberg Center för marin forskning och innovation.

Nu satsar fem tunga forskningsaktörer på marin forskning

Chalmers, Göteborgs universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH och RISE har gått...

Läs mer
Vattenfall
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu...

Läs mer
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin...

Läs mer
Godsflödena ökade under 2021 i Trelleborgs Hamn.

Nya rekord för godsvolymer i Skandinaviens största RoRo-hamn

Godsflödena ökade under 2021 och mer än 100 000 fler fraktenheter hanterades i...

Läs mer


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se