Facebook


Instagram

Echandia sluter avtal med danska Molslinjen om batterisystem till två nya elektrifierade fartyg


2022-11-21

Bild: Echandia

Echandia har valts ut som leverantör av batterisystem för två helelektrifierade fartyg till Danska Molslinjen. De två färjorna ska trafikera Alslinjen och Samsølinjen med start 2024. Batterisystemen kommer att ha en total kapacitet på cirka 7 MWh.

Färjorna är designade av OSK-ShipTech för Molslinjen och kommer att byggas av Cemre Shipyard för leverans 2024. Echandias system valdes ut baserat på en låg total ägandekostnad i kombination med starka säkerhetsfunktioner och låg vikt.

Echandias batterisystem har en hög nyttjandegrad av den installerade kapaciteten, som resulterar i en total systemstorlek och vikt som få konkurrerande system kan matcha. Samtidigt ger detta också totalt sett ett betydligt lägre koldioxidavtryck.

– Den låga totalkostnaden över livstiden i kombination med produkternas höga säkerhetsnivå och låga vikt var nyckelfaktorer för valet av Echandia som batterileverantör. Att välja ett system med längre livslängd är dessutom fullt logiskt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Ole Berg-Hansen, Chefsingenjör Molslinjen.

Den maritima världen utvecklas nu i snabb takt mot lösningar med nollutsläpp och allt större fartyg som kan köras enbart med batterier. Molslinjens satsningar på eldrivna passagerarfärjor som laddas med energi från vindkraft representerar ett nytt paradigm för maritim elektrifiering. Detta är i linje med Echandias vision för framtiden, med elektriska, autonoma fartyg som skapar tysta, rena och säkra passagerarupplevelser.

Echandia har tidigare framgångsrikt levererat batterisystem till bogserbåtsmarknaden och mindre passagerarfärjor, som till exempel de i Köpenhamn och i Kochi, Indien. Kontraktet för Molslinjens nya färjor utgör en viktig etablering för Echandia i segmentet för större RoRo- och RoPax-färjor.

– För Echandia är detta ännu ett genombrott. Molslinjen visar vägen och vi tror att många andra operatörer kommer att följa deras exempel i framtiden. För oss innebär affären ett steg mot att leverera större passagerarfärjor där vikt, totalkostnad och säkerhet är viktiga aspekter, säger Fredrik Hellström, vd Echandia.

De nya fartygen kommer att ha en kapacitet på 600 passagerare och 188 bilar samt en total längd på 116,8 meter. Fartygen är förberedda för autonom segling mellan hamnar, med automatisk dockning och laddning vid kaj. Energilagret på 3,1 MWh respektive 3,8 MWh kommer att vara fulladdat på 20– 25 minuter.


Källa: Echandia

Tipsa en vän     Skriv ut



Baltic Princess
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Åbo för sommarsäsongen, från 22 maj 2023 till 3 september 2023. Fartyget har...

Läs mer
Zinga


Saab får kontrakt på två signalspaningsfartyg till Polen

Saab har tecknat kontrakt med det polska försvarsdepartementets upphandlingsmyndighet Armament...

Läs mer
Zugol 550
Sverige har presenterat tre åtaganden för att stimulera övergången till grön sjöfart som alla involverar Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn i täten vid COP27 när sjöfarten ska ställa om

Tre av Göteborgs hamns projekt för en grön omställning av sjöfarten har...

Läs mer
Vattenfall

Kraftsamling för innovation stärker Sveriges hamnar

Sveriges hamnar har en central roll i omställningen mot ett hållbart transportsystem....

Läs mer


Echandia sluter avtal med danska Molslinjen om batterisystem till två nya elektrifierade fartyg

Echandia har valts ut som leverantör av batterisystem för två helelektrifierade...

Läs mer

Sverige ansluter till Green Shipping Challenge

Sverige har anslutit till initiativet Green Shipping Challenge som leds av USA och Norge och...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se