Facebook


Instagram

Fem år med metanol i tanken


2020-04-20

Stena Germanica, världens första metanoldrivna färja.
Bild: Stena Line
Stena Germanica, världens första metanoldrivna färja.

Erik Lewenhaupt, Hållbarhets- och kommunikationschef på Stena Line. 
Bild: Patrik Olsson/Stena Line

Erik Lewenhaupt, Hållbarhets- och kommunikationschef på Stena Line. 



För fem år sedan gjorde Stena Lines tysklandsfärja Stena Germanica sin jungfrufärd som världens första metanoldrivna färja. Den unika konverteringen till metanoldrift var och är en viktig milstolpe på såväl rederiets som sjöfartens resa mot en mer hållbar framtid.  

I början av 2015 inleddes konverteringen av den 240 meter långa färjan Stena Germanica till kombinerad metanoldrift på skeppsvarvet Remontowa Shipyard i Polen. I slutet av mars samma år gjorde färjan sin jungfruresa på metanol mellan Kiel och Göteborg och därmed etablerades ett nytt möjligt fartygsbränsle för färjor. Tekniken är en så kallade dual fuel-lösning, vilket innebär att motorerna kan drivas med både metanol och det traditionella fartygsbränslet marin gasolja (MGO).

– Konverteringen av Stena Germanica till metanoldrift var och är en viktig milstolpe på vår resa mot att bli ledande inom hållbar sjöfart. Vi kan trots utmanande tider i vår bransch glädja oss åt och fira fem framgångsrika år med mer metanol i tanken och att fler följt vårt exempel, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhets- och kommunikationschef på Stena Line. 

Metanol är ett fartygsbränsle som kan produceras från naturgas, kol, biomassa eller CO2. Genom att använda metanol är utsläppen av svavel (SOx) minskat med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent jämfört med traditionellt bunkerbränsle. Om det produceras av förnybara råvaror blir även koldioxidutsläppen (CO2) försumbara.

Sedan konverteringen för fem år sedan har Stena Germanica kontinuerligt använt metanol på en av fyra huvudmaskiner vilket motsvarar 25 procent av den totala bränsleförbrukningen. I dagsläget har Stena Line inga planer på att konvertera fler befintliga fartyg i flottan till metanoldrift men ser fortfarande stor potential för metanol.

– Vi arbetar parallellt med att minska våra fartygs bränsleförbrukning och utsläpp till både luft och vatten, samtidigt som vi utvecklar morgondagens bränslen. I dagsläget är inte metanol ett tillräckligt konkurrenskraftigt alternativ till traditionella fartygsbränslen varken ur kostnads- eller logistikperspektiv, men vi ser stor potential för metanol i kombination med exempelvis batteri eller bränsleceller i framtiden, säger Erik Lewenhaupt.

Fakta om Stena Lines metanolprojekt:
Det banbrytande projektet som uppmärksammats med flera internationella miljöpriser genomfördes av Stena Line och Stena Teknik i nära samarbete med maskintillverkaren Wärtsilä, metanolleverantören Methanex, klassningssällskapet Lloyds Register och de två hamnarna i Göteborg och Kiel. EU-projektet ”Motorways of the Sea” stod för delar av finansieringen som totalt uppgick till 22 MEUR. Marknaden för metanoldrivna fartyg växer och bland andra har Methanex en flotta med 11 metanoldrivna tankerfartyg och i november 2019 meddelade Stena Lines systerbolag Stena Bulk att de tillsammans med Proman Shipping planerar att bygga två metanoldrivna tankerfartyg som ska levereras år 2022.



Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se