Facebook


Instagram

Göteborgs Hamn lanserar digitalt spårningsverktyg för gods


2021-10-13

I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.
Bild: Göteborgs Hamn AB
I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu satsar stort på att öka kundnyttan genom digitaliserad spårning av gods. Nu lanseras plattformen Port Optimizer med en Track & Trace funktion som gör det enkelt för varuägare, tåg- och terminaloperatörer att följa sitt gods i realtid från kajkant till inlandsdestination.

– Idag lägger våra kunder oerhört mycket tid på att söka information om var godset befinner sig från en mängd olika källor, utan att få sanningshalten bekräftad. Vi har över hundratals olika aktörer i nätverket som behöver kommunicera med varandra så det blir en väldig massa telefonsamtal och mejl, vilket skapar stress, osäkerhet och tar onödig tid. Det vill vi ändra på med hjälp av digital godsspårning, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, Göteborgs Hamn AB.

Bakom den tekniska lösningen står företaget Wabtec som även arbetat fram ett liknande verktyg för Port of Los Angeles i USA. Så tekniskt har det funnits en bra grund för Göteborgs Hamns version av Port Optimizer. 
– Vi är stolta över att få vara en del av Göteborg Hamns digitalisering där vi genom vårt samarbete ökar visibiliteten av godsflödet. Vi ser att applikationen kan bidra till att öka leveranssäkerheten och flödet av gods genom Hamnen, säger Nalin Jain, President, Digital Electronics, på Wabtec Corporation.

Den största utmaningen har varit att koppla ihop terminaloperatörer, tågoperatörer, speditörer, varuägare och inlandsterminaler som både samarbetar och konkurrerar om transporterna i Göteborgs Hamn. Här har speciellt APM Terminals och GDL Sjöcontainer AB spelat en stor roll för att Port Optimizer Track & Trace skulle kunna bli av.

– Det är tack vare dem, och även de andra samarbetspartners som delat med sig av sin data, som gjort att vi lyckats få fram något på relativt kort tid. Det är glädjande att se att aktörernas gemensamma mål om ett effektivt transportflöde och nöjdare kunder är större än var och ens enskilda intressen. Det borgar för en snabb utveckling framåt, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, på Göteborgs Hamn AB.


Följer godset i realtid
I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods. Här syns vilka fartyg godset befinner sig på, vilken tid det lastas av vid kaj och även när de lämnar hamnterminalen för att gå vidare på järnväg. Själva systemet kopplar ihop godset med avläsningssensorer utmed järnvägsspåren som baseras på insamlad data från Trafikverket och olika järnvägsaktörer.

Detta ger täta uppdatering om var godset befinner sig och som i sin tur ger trygga spårningsbara transporter med en estimerad ankomsttid, något som efterfrågats länge då detta underlättar planering och beslut. Dessutom finns möjlighet att få notiser skickade till sig, både när allt flyter på men kanske mest relevant om det uppstår ett problem på vägen, som då snabbt går att åtgärda. GDL Sjöcontainer AB är en av logistikaktörerna som under flera månader varit delaktiga i arbetet med att testa och utvärdera applikationen. Sedan några veckor tillbaka använder de sig nu av Port Optimizer Track & Trace.

– Vi är glada över att vara bland de första att få använda tjänsten. Att våra kunder samt mottagaren av godset snabbt kan få samlad information från flera olika källor är efterlängtat och dessutom är det ett enkelt verktyg att arbeta i både för dem och oss, säger Markus Ekwall, Avdelningschef Intermodalt, GDL Sjöcontainer AB.

Långsiktigt ska alla få möjlighet att ta del av fördelarna av Port Optimizer Track & Trace, dock kommer tjänsten initialt att vara begränsad till de godsflöden som är aktiverade.


Källa: Göteborgs Hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se