Facebook


Instagram

Göteborgs Hamn lanserar digitalt spårningsverktyg för gods


2021-10-13

I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.
Bild: Göteborgs Hamn AB
I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu satsar stort på att öka kundnyttan genom digitaliserad spårning av gods. Nu lanseras plattformen Port Optimizer med en Track & Trace funktion som gör det enkelt för varuägare, tåg- och terminaloperatörer att följa sitt gods i realtid från kajkant till inlandsdestination.

– Idag lägger våra kunder oerhört mycket tid på att söka information om var godset befinner sig från en mängd olika källor, utan att få sanningshalten bekräftad. Vi har över hundratals olika aktörer i nätverket som behöver kommunicera med varandra så det blir en väldig massa telefonsamtal och mejl, vilket skapar stress, osäkerhet och tar onödig tid. Det vill vi ändra på med hjälp av digital godsspårning, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, Göteborgs Hamn AB.

Bakom den tekniska lösningen står företaget Wabtec som även arbetat fram ett liknande verktyg för Port of Los Angeles i USA. Så tekniskt har det funnits en bra grund för Göteborgs Hamns version av Port Optimizer. 
– Vi är stolta över att få vara en del av Göteborg Hamns digitalisering där vi genom vårt samarbete ökar visibiliteten av godsflödet. Vi ser att applikationen kan bidra till att öka leveranssäkerheten och flödet av gods genom Hamnen, säger Nalin Jain, President, Digital Electronics, på Wabtec Corporation.

Den största utmaningen har varit att koppla ihop terminaloperatörer, tågoperatörer, speditörer, varuägare och inlandsterminaler som både samarbetar och konkurrerar om transporterna i Göteborgs Hamn. Här har speciellt APM Terminals och GDL Sjöcontainer AB spelat en stor roll för att Port Optimizer Track & Trace skulle kunna bli av.

– Det är tack vare dem, och även de andra samarbetspartners som delat med sig av sin data, som gjort att vi lyckats få fram något på relativt kort tid. Det är glädjande att se att aktörernas gemensamma mål om ett effektivt transportflöde och nöjdare kunder är större än var och ens enskilda intressen. Det borgar för en snabb utveckling framåt, säger Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation, på Göteborgs Hamn AB.


Följer godset i realtid
I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods. Här syns vilka fartyg godset befinner sig på, vilken tid det lastas av vid kaj och även när de lämnar hamnterminalen för att gå vidare på järnväg. Själva systemet kopplar ihop godset med avläsningssensorer utmed järnvägsspåren som baseras på insamlad data från Trafikverket och olika järnvägsaktörer.

Detta ger täta uppdatering om var godset befinner sig och som i sin tur ger trygga spårningsbara transporter med en estimerad ankomsttid, något som efterfrågats länge då detta underlättar planering och beslut. Dessutom finns möjlighet att få notiser skickade till sig, både när allt flyter på men kanske mest relevant om det uppstår ett problem på vägen, som då snabbt går att åtgärda. GDL Sjöcontainer AB är en av logistikaktörerna som under flera månader varit delaktiga i arbetet med att testa och utvärdera applikationen. Sedan några veckor tillbaka använder de sig nu av Port Optimizer Track & Trace.

– Vi är glada över att vara bland de första att få använda tjänsten. Att våra kunder samt mottagaren av godset snabbt kan få samlad information från flera olika källor är efterlängtat och dessutom är det ett enkelt verktyg att arbeta i både för dem och oss, säger Markus Ekwall, Avdelningschef Intermodalt, GDL Sjöcontainer AB.

Långsiktigt ska alla få möjlighet att ta del av fördelarna av Port Optimizer Track & Trace, dock kommer tjänsten initialt att vara begränsad till de godsflöden som är aktiverade.


Källa: Göteborgs Hamn


Skriv ut



Kran 43 inför nedmontering.
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste...

Läs mer
Zinga
Västra kajen hos APM Terminals Gothenburg rustas nu upp för att förberedas för ett exklusivt kortsjö-erbjudande.

Ny kaj för kortsjö-trafik klar till våren

Under våren 2022 ska den nya kajen för kortsjö-trafik stå färdig. Denna...

Läs mer
Zugol 550
Med hjälp av forskningsfartyget RV Botnica sattes drygt 500 SPEARS ut på tre olika testområden med olika bottenkvalitet.

Först i Europa att testa ny teknik som renar sediment

Många havsområden, sjöar och vattendrag i Sverige har bottnar med förorenade...

Läs mer
Vattenfall


Sjöfartsverket höjer avgifter trots tillskott från regeringen

Under Sjöfartsverkets branschråd informerade generaldirektören Katarina Noré...

Läs mer


Rederiet betalar för oljesaneringen

Oljeutsläpp vid Haraholmen tidigare i år kostade 380 000 kronor att sanera. Men det...

Läs mer
I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.

Godstågspendlar till och från Göteborgs hamn får fossilfria last mile-transporter

Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping är några av Sveriges viktigaste noder...

Läs mer


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se