Facebook


Instagram

Göteborgs hamn tar hjälp av Allberth för smarta anlöp


2021-05-06

6000 fartyg anlöper Göteborgs hamn varje år. Genom ny teknik ska anlöpen bli effektivare och klimatsmartare.
Bild: Göteborgs Hamn AB
6000 fartyg anlöper Göteborgs hamn varje år. Genom ny teknik ska anlöpen bli effektivare och klimatsmartare.

Ny digital satsning ska få anlöp i Göteborgs hamn att bli mer tidseffektiva, ekonomiska och klimatsmarta. Efter sommaren lanseras Allberth, ett kajplaneringsverktyg som Göteborgs Hamn AB, tillsammans med finska Awake.ai, nu arbetat fram. En unik satsning som ska ge skeppsmäklare, lotsar och båtsmän det verktyg som de länge efterfrågat.

– Vi jobbar på många plan med att digitalisera hamnen, dels för att effektivisera anlöp, och dels för att visualisera godsflöden. Kajplaneringsverktyget Allberth ingår i den palett av satsningar vi nu gör för att ta Göteborgs hamn in i framtiden, säger Martin Johannesson, IT-chef på Göteborgs Hamn AB.

Valet av leverantör föll på den finska leverantören Awake.ai som går i bräschen för digitala lösningar för hamnverksamheter.

– Göteborgs hamn siktar på att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn. Och det gör oss stolta att få vara en del av deras digitaliseringsresa och leverantör av ett integrerat, smart och användarvänligt kajplaneringsverktyg som optimerar anlöp och ökar samverkan mellan olika hamnaktörer, säger Simo Salminen, VP of Product, Awake.ai.


Allberth ger möjligheter
Kajplaneringsverktyget Allberth står på två ben; ett internt för kajplanerarna i Göteborgs hamn och ett externt för de som arbetar med fartygens anlöp in till hamn.

– Allberth är ett mer övergripande och kraftfullt verktyg än det vi har idag. Det ger oss som arbetar med trafiksamordningen på Port Control, säkerhetssamordnarna i Energihamnen och produktionsplanerare en schematisk vy, likt ett traditionellt skolschema, där vi ser vilka fartyg som ligger vid vilka kajer. Här finns också en karttjänst där man kan välja ett tidsfönster för en specifik kaj från ett givet kajurval. Då ser man vilka fartyg som är planerade att ligga här vid just den tiden och på de kajer som har gps-pollare, syns dessa positionerade fartygen på kartan, säger Fredrik Rauer, trafikkoordinator på Göteborgs Hamn AB.

Snabb och korrekt information är nyckeln till ett effektivt anlöp. En del av detta är att man vill ha olika statusar i planeringen. Det är här Allberths andra ben kommer in. För hamnens externa aktörer som till exempel lotsarna, Klippans båtmän och fartygsagenter som har stor del i planering och genomförande av ett anlöp, innebär Allberth att de får ny tillgång till just snabb och relevant status. Något som skapar effektivitet i både pengar, tid och som även är bra för miljön, då planeringen blir mer precis och förutsägbar.

– Det är viktigt att vi får en transparent status på anlöpet som vi kan kommunicera tydligt utåt. Idag får vi in en fartygsanmälan 24 timmar innan ankomst från fartygsagenten. Vi granskar säkerhetsparametrarna om de kan komma in till specifik kaj. Efter det sker en koordinering med terminalen om möjligheterna. Det kan ligga två till tre fartyg och överlappa varandra. Utifrån en extern synvinkel ser det ju ut som en tidskrock. Men med Allberth kan vi nu lägga status koordinerat med terminalen, och på så sätt visa vilka fartyg som är bekräftade och inte, säger Fredrik Rauer.

– Vi kommer inte att kunna räkna hem investeringen i kronor och ören direkt, utan det kommer att bli en del av vårt tjänsteutbud och service till hamnklustret. Följden blir en allt bättre anlöpsprocess vilket vi hoppas kan leda till tidsbesparing och större effektivitet – dels för vår operativa personal, dels för rederierna och att vi arbetar mot vårt miljömål att minska koldioxidutsläpp med 70% på sjö, i hamnterminal och landsidan. Och detta tack vare en ökad digitalisering med bättre och effektivare informationsdelning - och samverkan förstås!

Trolig lansering för Allberth är under kvartal två eller senast i tredje kvartalet. Ett mer officiellt datum kommer att presenteras den 12 maj då Awake kommer att ha ett webinar ihop med Göteborgs Hamn AB och berätta mer utförligt om det nya digitala kajplaneringsverktyget.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se