Facebook


Instagram

Steg mot fossilfrihet:

Här är Sveriges första hamn med elektriska dragbilar


2021-06-22

Helsingborgs Hamn har ambitionen att bli helt fossilfri.
Bild: Charlotte Carlberg Bärg
Helsingborgs Hamn har ambitionen att bli helt fossilfri.

ABB laddar nya dragbilar i Helsingborgs Hamn.
Bild: Charlotte Carlberg Bärg
ABB laddar nya dragbilar i Helsingborgs Hamn.

Helsingborgs Hamn har som mål att vara Sveriges mest hållbara hamn 2022. Ett viktigt steg mot att driva en helt fossilfri verksamhet har tagits: Helsingborg blir första hamn i Sverige med elektriska dragbilar och för laddinfrastrukturen står ABB.

Nio av tio varor kommer sjövägen till Sverige. Många av dem kommer till Helsingborgs Hamn, Sveriges näst största och en av norra Europas ledande containerhamnar. Här lastades och lossades åtta miljoner ton gods förra året.

Personbilarna i hamnen har redan elektrifierats och nu har första steget i elektrifieringen av arbetsfordonen tagits: investeringen i fyra elektriska dragbilar från holländska Terberg som ska köra containrar till och från båtarna i den tre kilometer långa hamnen. Varje eldragbil innebär en årlig utsläppsminskning med 5,6 ton koldioxidekvivalenter. Eftersom eldragbilarna inte släpper ut några föroreningar som kväve eller svaveloxider kommer även luftkvaliteten i hamnen att förbättras.

– Vi strävar efter att vara Nordens modernaste hamn och vårt omfattande hållbarhetsarbete är en viktig del av det. Investeringar i innovativ teknik som ökar kapaciteten och förbättrar hållbarheten är en förutsättning för att nå våra hållbarhetsmål, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn.

Ett hamnområde med mycket gods och tung trafik är en utmanande miljö att elektrifiera. Den ställer krav på robusta DC-laddare med höga effekter och valet föll därför på den nya modellen Terra 184 på 180 kW som gör det möjligt att antingen ladda ett fordon på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt. De fyra högeffektsladdarna från ABB köptes in via energiteknikdistributören Rexel.

– Terra 184 är en robust laddare som klarar av att leverera den höga effekt som dragbilarna kräver. Tack vare att ABB själva utvecklar både mjuk- och hårdvara så har vi en väldigt djup kompetens inom elektrifiering. Det är något som kommer våra kunder både lokalt och globalt till godo, säger Jenny Miltell, säljare på ABB Electrification i Sverige, och fortsätter:

Det här är ett första viktigt steg på väg mot Helsingborgs Hamns mål att bli helt fossilfri. Men en av de viktigaste fördelarna, förutom minskad miljöpåverkan, är att elektrifieringen bidrar till en tystare och renare hamn och därigenom en bättre arbetsmiljö för alla som arbetar där.

I Helsingborgs Hamn har laddinfrastrukturen planerats så att dragbilarna med små laddningsraster ska klara en hel dags produktion utan någon längre laddning. Simuleringar har gjorts på hur eldragbilarna ska fungera med laddningsmönster som naturligt följer personalens pauser. Enkelhet har varit viktigt, och snabbladdarna från ABB har placerats lätt tillgängliga för hamnens personal.

– I första fasen testar vi fyra dragbilar och fyra laddare. Fungerar det bra kommer vi att titta på upphandling av ytterligare elektrifierade dragbilar. Målet är att vi ska ha helt fossilfria arbetsfordon 2024, säger Christina Argelius, teknikchef Helsingborgs Hamn.


Källa: ABB


Skriv ut



Kryssningsfartyget M/S Bolette.
Kryssningsfartyget M/S Bolette.

Nytt kryssningsfartyg i Trelleborgs Hamn den 18 september

Lördag den 18 september lägger kryssningsfartyget M/S Bolette till i Trelleborgs Hamn för första gången. Kryssningsbranschen har haft en utmanande period under...

Läs mer
Zinga
APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.

Så ska svenska hamnar klara den nya logistikvärlden

Hamnar med stor flexibilitet, balanserade flöden och fördelaktigt logistikläge...

Läs mer
Zugol 550
Orangefärgad boj på vattnet utanför Skeppsholmen.

Orangefärgade bojar på Stockholms vatten visar vrak

På Stockholms vatten syns sedan förra veckan stora orangefärgade bojar. Detta...

Läs mer
Vattenfall


WSP framtidssäkrar slussarna i Trollhätte kanal

Slussarna i Trollhätte kanal är över 100 år gamla och deras tekniska...

Läs mer
Stena Nordica är en av tre färjor som trafikerar Karlskrona-Gdynia.

AI ska minska utsläppen från Polenfärjan

Med hjälp av artificiell intelligens ska Stena Line minska bränsleförbrukningen och...

Läs mer


PONANT:s polarkryssare når Nordpolen med ABB-teknik och sätter ny standard för kryssningar

Det hybridelektriska fartyget Le Commandant Charcot blev det första fartyget av sitt slag att...

Läs mer


Mest lästa










Zugol 550











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se