Facebook


Instagram

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia


2022-01-18

Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.
Bild: Konecranes
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin Norfolk International Terminals (NIT)-anläggning. Detta följer på det framgångsrika införandet av fyra spårbundna Konecranes-portalkranar med liknande konstruktion vid Virginia International Gateway (VIG). Beställningen bokades i november 2021 och kranarna kommer att levereras i slutet av 2023.

Port of Virginia är en långvarig kund hos Konecranes. De har en flotta om 116 automatiska spårbundna Konecranes-portalkranar (ARMG) vid containerterminalerna Norfolk International (NIT) och Virginia International (VIG). De nya kranarna kommer att användas väldigt lika som hamnens nuvarande spårbundna Konecranes-portalkranar. De kommer att lasta och lossa tåg och terminallastbilar som tjänar hamnens kunder i Mellanvästern och Ohiodalen.

De nya spårbundna Konecranes-portalkranarna kommer att fjärrstyras via en ledningscentral, så de har inga hytter. De kommer att lyfta containrar 1-över-2 högt och hantera dubbelstaplade tåg med en lyfthöjd på 12,2 m, ett spann på 23,5 m och en räckvidd på 13 m.

– Port of Virginia har växt och blomstrat med Konecranes containerhanteringsteknik. Vi söker hela tiden nya sätt att förbättra vår containerhantering med allt som står till vårt förfogande, inklusive de möjligheter som Konecranes teknik medför, säger Rich Ceci, Sr Vice President Technology and Projects vid VIG.

I januari 2018 påbörjades arbetet med ett optimeringsprojekt av terminalen värt 452 miljoner USD vid NIT. Detta ökade terminalens kapacitet med 46 procent med samma avtryck som tidigare. NIT har direkt järnvägsåtkomst från hamnen till Norfolk Southerns Heartland Corridor, vilket möjliggör dubbel stapling med två dagars leveranstid till marknader i inlandet. Dessutom ger NIT tillgång till järnvägsnätet CSX Intermodal. De utökade järnvägstjänsterna är avgörande för hamnens kunder i Mellanvästern och Ohiodalen.

Den senaste beställningen av utrustning från Konecranes utgör en fortsättning av hamnens investeringar i sina terminaler. De spårbundna portalkranarna är del av en utbyggnad värd 80 miljoner USD av den centrala bangården vid NIT, som när den är klar kommer att kunna hantera mer än 600 000 lyft årligen.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.


Källa: Konecranes

Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se