Facebook


Instagram

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia


2022-01-18

Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.
Bild: Konecranes
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin Norfolk International Terminals (NIT)-anläggning. Detta följer på det framgångsrika införandet av fyra spårbundna Konecranes-portalkranar med liknande konstruktion vid Virginia International Gateway (VIG). Beställningen bokades i november 2021 och kranarna kommer att levereras i slutet av 2023.

Port of Virginia är en långvarig kund hos Konecranes. De har en flotta om 116 automatiska spårbundna Konecranes-portalkranar (ARMG) vid containerterminalerna Norfolk International (NIT) och Virginia International (VIG). De nya kranarna kommer att användas väldigt lika som hamnens nuvarande spårbundna Konecranes-portalkranar. De kommer att lasta och lossa tåg och terminallastbilar som tjänar hamnens kunder i Mellanvästern och Ohiodalen.

De nya spårbundna Konecranes-portalkranarna kommer att fjärrstyras via en ledningscentral, så de har inga hytter. De kommer att lyfta containrar 1-över-2 högt och hantera dubbelstaplade tåg med en lyfthöjd på 12,2 m, ett spann på 23,5 m och en räckvidd på 13 m.

– Port of Virginia har växt och blomstrat med Konecranes containerhanteringsteknik. Vi söker hela tiden nya sätt att förbättra vår containerhantering med allt som står till vårt förfogande, inklusive de möjligheter som Konecranes teknik medför, säger Rich Ceci, Sr Vice President Technology and Projects vid VIG.

I januari 2018 påbörjades arbetet med ett optimeringsprojekt av terminalen värt 452 miljoner USD vid NIT. Detta ökade terminalens kapacitet med 46 procent med samma avtryck som tidigare. NIT har direkt järnvägsåtkomst från hamnen till Norfolk Southerns Heartland Corridor, vilket möjliggör dubbel stapling med två dagars leveranstid till marknader i inlandet. Dessutom ger NIT tillgång till järnvägsnätet CSX Intermodal. De utökade järnvägstjänsterna är avgörande för hamnens kunder i Mellanvästern och Ohiodalen.

Den senaste beställningen av utrustning från Konecranes utgör en fortsättning av hamnens investeringar i sina terminaler. De spårbundna portalkranarna är del av en utbyggnad värd 80 miljoner USD av den centrala bangården vid NIT, som när den är klar kommer att kunna hantera mer än 600 000 lyft årligen.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.


Källa: Konecranes

Skriv ut



Tommy Wreeth, Förbundsordförande.
Tommy Wreeth, Förbundsordförande.

Transports blockad i svenska hamnar kvarstår

Transportarbetareförbundets blockad i svenska hamnar kvarstår som den är till och med den 31 maj 2022.
– Hittills har Transports blockad inte fått några invä...

Läs mer
Zinga
Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.

Minskat klimatavtryck med ny bränslemix

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent...

Läs mer
Zugol 550


Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn – ingen påverkan av Rysslands invasion av Ukraina

Det globala logistiksystemet är hårt ansatt och fortsatt påverkat av olika typer...

Läs mer
Vattenfall


ABB utrustar två nya fartyg i Ritz-Carlton Yacht Collection med Azipod® elektriska drivenheter

ABB har tagit hem en order med Chantiers de l’Atlantique från Ritz-Carlton Yacht...

Läs mer
Den östra hamninfarten planeras som en länk mellan hamnen och det nationella vägnätet, väg E6/ E22, via en östlig och västlig ringväg.

Beslut om östlig hamninfart klubbat i kommunfullmäktige

Detaljplanen på en evakuerings- och angreppsväg samt östlig hamninfart fick...

Läs mer


Ny avgångsplats för M/S Dessi i Tullhamnen

Vecka 20 börjar Kalmarsundstrafiken med cykel- och pendlarfärjan M/S Dessi att köra...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se