Facebook


Instagram

Kraftsamling för innovation stärker Sveriges hamnar


2022-11-22

Sveriges hamnar har en central roll i omställningen mot ett hållbart transportsystem. Vinnova och RISE satsar nu på att samordna och mobilisera aktörer i en sektoröverskridande systemdemonstrator som ska stötta svensk hamnindustri att skapa framtidens konkurrenskraftiga, hållbara hamnar. Satsningen ska exempelvis möjliggöra hållbara energilösningar, sömlösa övergångar mellan olika transportslag och informationsdelning mellan transportaktörer.

Hamnen är en transportnod där nära 90 procent av Sveriges import och export passerar. Både industri och samhälle är beroende av ett konkurrenskraftigt och hållbart import- och exportflöde.

Samtidigt är dagens och morgondagens krav på ett hållbart transportsystem svåra att hantera för enskilda hamnar och enstaka aktörer i och runt hamnen. Vinnova och Rise vill skapa förutsättningar för ökad innovationsförmåga i svensk hamnindustri med en sektoröverskridande systemdemonstrator, där en bredd av aktörer från näringslivet, det offentliga och akademin kan samverka kring lösningar i verklig miljö.

– Hamnar som transportnoder i världen är avgörande för både säkerhet och hållbar omställning. Att RISE tar rollen i att samordna och mobilisera aktörer kring en ambitiös målsättning och med ett systemperspektiv kan få stor betydelse för Sverige, och ligger helt i linje med Vinnovas strategi för hur vi tillsammans kan ta oss an stora samhällsutmaningar, säger Darja Isaksson, generaldirektör på Vinnova.

– RISE driver innovation inom hela transportsystemet och att vi nu ytterligare stärker Sveriges förmåga i övergången från sjö till land är helt avgörande för att kunna driva en hållbar utveckling för samtliga hamnar i landet, säger Pia Sandvik, VD RISE.

Projektet Kraftsamling för den hållbara hamnen leds av RISE med stöd från Vinnova och löper fram till september 2023. Målet är att rigga en långsiktig kraftsamling för att stärka Sveriges hamnar i deras hållbara utveckling.

I projektet kommer RISE driva arbetet med att samla aktörer för att stärka hamnsamverkan, där leverantörerna i transportsystemet kan bidra i att utveckla metodkunskap som förväntas höja kunskapsläget och stärka innovationsförmågan i svensk hamnindustri.

Under projektet kommer behov, utmaningar och lösningar identifieras för att i nästa steg skalas upp och testas i verkliga hamnmiljöer - så kallade systemdemonstratorer. Det kan bland annat vara hållbara energilösningar, sömlösa övergångar mellan olika transportslag och informationsdelning mellan transportaktörer.

– Detta projekt kommer ytterligare förstärka den centrala roll som Sveriges hamnar har i att stödja den omställning som sker mot ett mer fossilfritt transportsystem, säger Marcus Dahlsten, VD för Transportföretagen.

Projektet bygger vidare på resultat från tidigare och pågående initiativ finansierade via Lighthouse, som är Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation.

– RISE har under en lång tid arbetat tillsammans med hamnar och andra aktörer i framtagandet av konceptet den Hållbara Hamnen och nu ser vi en möjlighet att ta ytterligare ett steg mot en realisering av konceptet säger Mikael Lind, senior strategisk forskningsrådgivare på RISE.


Källa: RISE

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se