Facebook


Instagram

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge


2021-11-24

Kran 43 inför nedmontering.
Bild: Älvstranden utveckling
Kran 43 inför nedmontering.

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste flyttas då den står i vägen för färjorna och det nya färjeläget, säger Ulrika Palmblad Gröön, stadsutvecklingschef Älvstranden Utveckling.

Kran 43 är en så kallad fackverkskran och tillverkades 1954. Den användes av Götaverken fram till 2014, men var i bruk fram till 2017 och har ägts av Älvstranden Utveckling de senaste fyra åren. När Keillers kaj ska förstärkas och byggas om för att ge plats åt det nya färjeläget kan inte kranen stå kvar på sin nuvarande plats.

– Vi har undersökt om det finns någon som vill ta över kran 43, men inte hittat någon intresserad och den kommer därför att rivas, säger Ulrika Palmblad Gröön.

Arbetet med rivningen tar cirka sex veckor. Det nya färjeläget förväntas vara färdigt mot slutet av 2022 och därefter kan den nya färjeförbindelsen, som är tänkt att gå mellan Pumpgatan och Stenpiren, börja trafikera sträckan.


Älvstranden Utveckling som kranägare
När kran 43 är borttagen äger Älvstranden Utveckling totalt sju kranar: Eriksbergskranen, som just har genomgått en större renovering, fem kranar på Lindholmen i området där Götaverken tidigare låg, och en kran i Lundbyhamnen.


Källa: Älvstranden utveckling


Skriv ut



Kran 43 inför nedmontering.
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste...

Läs mer
Zinga
Västra kajen hos APM Terminals Gothenburg rustas nu upp för att förberedas för ett exklusivt kortsjö-erbjudande.

Ny kaj för kortsjö-trafik klar till våren

Under våren 2022 ska den nya kajen för kortsjö-trafik stå färdig. Denna...

Läs mer
Zugol 550
Med hjälp av forskningsfartyget RV Botnica sattes drygt 500 SPEARS ut på tre olika testområden med olika bottenkvalitet.

Först i Europa att testa ny teknik som renar sediment

Många havsområden, sjöar och vattendrag i Sverige har bottnar med förorenade...

Läs mer
Vattenfall


Sjöfartsverket höjer avgifter trots tillskott från regeringen

Under Sjöfartsverkets branschråd informerade generaldirektören Katarina Noré...

Läs mer


Rederiet betalar för oljesaneringen

Oljeutsläpp vid Haraholmen tidigare i år kostade 380 000 kronor att sanera. Men det...

Läs mer
I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.

Godstågspendlar till och från Göteborgs hamn får fossilfria last mile-transporter

Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping är några av Sveriges viktigaste noder...

Läs mer


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se