Facebook


Instagram

Museifartyget M 20 går till sjöss efter lyckad insamling och omfattande reparationer


2021-04-12

M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.
Bild: Föreningen M 20
M 20 som är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg, drivs och underhålls av Föreningen M 20. Tack vare föreningens engagemang har fartyget nu räddats och lämnar den 12 april dockan på Beckholmen för en ny säsong till sjöss.

En mahognystock med en diameter på 2,5 meter och 10 meters längd som sågades upp i ett fyrtiotal anpassade bord för M 20 samt en hel ekstock från 250-årig odlad ek som sågades till en ca 4,5 meter hög stävstock.
Bild: Föreningen M 20
En mahognystock med en diameter på 2,5 meter och 10 meters längd som sågades upp i ett fyrtiotal anpassade bord för M 20 samt en hel ekstock från 250-årig odlad ek som sågades till en ca 4,5 meter hög stävstock.

Efter omfattande reparationer dockas M 20 ut från Beckholmen den 12 april tillsammans med andra historiska fartyg.
Bild: Föreningen M 20
Efter omfattande reparationer dockas M 20 ut från Beckholmen den 12 april tillsammans med andra historiska fartyg.

Den 12 april dockar Sjöhistoriskas museifartyg minsveparen M 20 ut från Västra torrdockan på Beckholmen i Stockholm. Tack vare Föreningen M 20 har det k-märkta fartyget kunnat genomgå omfattande reparationer under vintern. Nu väntar en ny säsong till sjöss.

Minsveparen M 20 byggdes för en beräknad livslängd på 10-15 år med en eventuell förlängning på 10 år, men den 1 december 2021 fyller M 20 hela 80 år. Tiden i Flottans och allmänhetens tjänst har dock satt sina spår och inför den stora reparationen drog Föreningen M 20 med sina 250 medlemmar igång en insamling. Under mottot ”Rädda M 20” nåddes i år målet på 1 miljon konor. Och M 20 var räddat.

– Detta är en stor dag för M 20, vi har nu reparerat fartyget så hon kan segla ut och fira sitt 80-års jubileum 2021 i gott sjövärdigt skick. Grunden är också lagd för att vi skall kunna nå vår vision att bevara M 20 som ett sjögående museifartyg till hennes 100-års dag den 1 december 2041. Stort tack till alla som gjort det möjligt att bevara vårt marina kulturarv, säger Anders Torelm, ordförande i Föreningen M 20.

Det k-märkta fartyget är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg. Föreningen M 20 sköter allt underhåll, bemannar och driver fartyget helt på ideell basis.

– Sjöhistoriska museet har ett gott samarbete med Föreningen M 20 sedan starten 2005. Vi har följt och stöttat renoveringsprojektet och är mycket glada över att museifartyget M 20 nu åter är i gott sjögående skick. Förhoppningen är, när coronasituationen så tillåter, att fartyget kan visas upp för allmänheten både vid Museipiren och vid fartygets olika hamnbesök under den planerade jubileumsresan runt Sveriges kust i sommar, säger Hans-Lennart Ohlsson, sakkunnig på Sjöhistoriska museet.

En förutsättning för att kunna genomföra reparationerna har varit tillgången till rätt kompetens. På Beckholmen och Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm finns timmermän med en unik samlad kompetens om byggande och reparationer av träfartyg och i Västra dockan bedriver den ideella föreningen Beckholmens Dockförening sedan många år ett värdefullt arbete med att docka och underhålla Stockholms fina träskutor. En utmaning var att få tag i material till reparationerna. En trävaruaffär i Henån på Orust kunde dock leverera; En mahognystock med en diameter på 2,5 meter och 10 meters längd som sågades upp i ett fyrtiotal anpassade bord för M 20 samt en hel ekstock från 250-årig odlad ek som sågades till en ca 4,5 meter hög stävstock. Reparationsarbetena på Beckholmen har dokumenterats i både text och bild och kommer att publiceras i en bok om Minsveparen M 20.

Bidrag och donationer till reparationerna har kommit från Konung Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur, Stiftelsen Stockholms Grosshandelssocietet (Stockholms Borgerskap), Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm (Sjöhistoriskas Vänner), Familjen Burre Hellmans Stiftelse, Försäkringsbolaget Alandia samt många medlemmar och privatpersoner.


Källa: Sjöhistoriska Museet


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se