Facebook


Instagram

Nordisk forskning analyserar bränsleceller och vätgas för sjöfarten


2021-03-03

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

Sjöfarten behöver minska sina växthusgasutsläpp betydligt för att nå framtida mål. Som komplement till energieffektiviseringar behövs framförallt alternativa bränslen. I ett nytt projekt undersöker IVL tillsammans med andra nordiska forskare och branschaktörer hur bränsleceller och vätgas står sig jämfört med andra fossilfria lösningar.

– Det finns en mängd olika möjligheter som elektrifiering, vind, biobränslen och elektrobränslen. Intresset för nya lösningar är stort inom sjöfarten och vätgas och bränsleceller är väldigt hett just nu, säger Julia Hansson, forskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Sjöfarten utgör en av de största sektorerna som fortfarande har stora utsläpp att jobba med, inte minst i Norden där sjöfarten också är av stor vikt för export och import.

I projektet HOPE - Hydrogen fuel cells solutions in shipping in relation to other low carbon options - kommer IVL tillsammans med norska Sintef, Islands universitet, Stena Rederi och Powercell Sweden att analysera vätgas och bränslecellösningar för den nordiska sjöfartssektorn.


"Vätgas kan vara intressant för rutter inom Norden"
I projektet ingår att utveckla och utvärdera en konceptdesign för ett fartyg för närsjöfart som använder vätgas och bränsleceller för framdrivning. Även mer tekniska aspekter och kostnader ingår, samt barriärer och drivkrafter för att realisera sådana fartyg i Norden, liksom påverkan på utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar.

– För oss är det viktigt att olika alternativa bränslen utreds grundligt för att säkerställa att de är hållbara, praktiskt möjliga samt kostnadseffektiva. Vätgas kan vara ett mycket intressant alternativ för de av våra fartyg som trafikerar rutter mellan de nordiska länderna, säger Per Wimby, Stena Rederi.

Forskningsprojektet finansieras genom ett samarbete mellan Nordisk Energiforskning, danska EUDP, Business Finland, Trafikverket, norska forskningsrådet och isländska forskningscentret samt med betydande in-kind från deltagande företag. Projektet kommer att pågå i två år.

Ytterligare två projekt som ska analysera och testa vätgas och ammoniak inom sjöfarten finansieras inom samma program.


Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut



Viking Glory sjösätts för första gången i Xiamen, 26 januari 2021.
Viking Glory sjösätts för första gången i Xiamen, 26 januari 2021.

Viking Lines nya fartyg Viking Glory ska trafikera under finsk flagg

Viking Lines nya flaggskepp Viking Glory, som inleder sin trafik under början av 2022 på linjen Stockholm- Åland-Åbo, kommer att få finsk flagg. Viking Line som är...

Läs mer
Zugol 550


Tallink Silja lanserar sommarkryssningar till Österlen och Gotland

Sommaren närmar sig med stormsteg och det står klart att den inte heller detta år...

Läs mer
Zinga
Ystad Hamn är en av Sveriges största hamnar.

Ystads hamn säkerställer kvaliteten och ökar tryggheten med nytt terminalsystem

Ystad Hamn är Sveriges tredje största hamn för färjepassagerare och landets...

Läs mer
Vattenfall


Så kan villkoren bli bättre ombord

En ny strategi för svensk sjöfartstillsyn, bättre rapportering av olyckor och...

Läs mer
”RoRo on the Roll” ska möjliggöra att medarbetarnas kompetenser tillvaratas och bidrar till företagets utveckling.

”RoRo on the Roll” – för en hållbar arbetsgivare

Parallellt med det hållbarhetsarbete som aktivt fortgår på Gothenburg RoRo...

Läs mer

Regeringen tar emot uppdrag om schyssta villkor till sjöss

Personal på fartyg som trafikerar svenska vatten ska ha goda arbetsvillkor. I augusti 2020...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se