Facebook


Instagram

Nu får DFDS-färjorna i Köpenhamn landström


2021-06-16

Bild: J.Thyssen/MarketSquare

Entreprenadarbetet för att etablera en landströmsanläggning vid DFDS-terminalen i Köpenhamn är i full gång. Satsningen är ett samarbete mellan CMP och DFDS med Actemium som entreprenör och COWI som teknisk rådgivare. Anläggningen förväntas att vara i drift under sensommaren 2021 och gör det möjligt för DFDS-färjorna Crown Seaways och Pearl Seaways, att reducera fartygens utsläpp markant medan de är i hamn.

CMP:s och DFDS gemensamma landströmsinitiativ går hand i hand med de båda bolagens ambitioner om att bidra till att göra hamnaktiviteterna i Köpenhamn grönare. När landströmsanläggningen har etablerats blir det möjligt för färjorna att stänga fartygets generatorer och reducera utsläppen av luftförorenande stoft och partiklar.

– Vi har sedan 2019 använt landström på våra fartyg i Oslo hamn och ser fram emot att också kunna minska mängden luftföroreningar av stoft och partiklar när fartygen ligger vid DFDS terminal i hamnen i Köpenhamn. Vi vet från Oslo, att det har en särskilt positiv påverkan på miljön i och omkring hamnen och i synnerhet för de invånare som bor nära våra terminaler, säger Torben Carlsen, CEO på DFDS.

– Lång tid av planering, projektering och upphandling bär nu frukt när landströmsanläggningen tas i drift i slutet av sommaren. Landströmsinitiativet är av stor betydelse för oss och en viktig milstolpe i vårt arbete med att bidra till FN:s globala hållbarhetsmål. Att kunna förverkliga detta i nära samarbete med DFDS känns riktigt bra och vi gläder oss till att färjorna redan i sommar kan ansluta till landström även när de ligger vid kaj i Köpenhamn, säger Barbara Scheel Agersnap, CEO på Copenhagen Malmö Port.

Den svenskbaserade totalentreprenören Actemium etablerar en s.k. OPS-anläggning (Onshore Power Supply) i Köpenhamn. Det är en marknadsledande lösning för elektriska landbaserade anslutningar till fartyg. Actemium har sedan tidigare anlagt 16 OPS anläggningar i Norden, bl.a. en OPS-anläggning i Oslo, som DFDS-färjorna nyttjar idag.

– Vi på Actemium tycker att detta är ett ärorikt uppdrag och är glada för förtroendet vi fått. I uppdraget ingår också att vi utför mark- och installationsarbeten på plats, fjärrövervakning, drift och underhåll. På kajen installeras dessutom en fjärrmanövrerad kran för anslutning till färjan i respektive färjeläge. Vi på Actemium är mycket stolta över hur våra OPS-anläggningar hjälper våra kunder och användare till en mer hållbar framtid som är mindre beroende av fossila bränslen säger André Olofsson, projektledare på Actemium OPS.

Landströmsanläggningen vid DFDS-kajerna är den första landströmsanläggningen i Köpenhamn.


Källa: CMP


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se