Facebook


Instagram

Ny programvara kan hjälpa fartyg att förbättra effektiviteten och minska bränsleförbrukningen


2021-02-10

Bild: ABB

Insikter i fartygens driftdata, förstärkt av artificiell intelligens (AI) kan bidra till att spara upp till 10 procent bränsle och minska kostnader. Genom att frigöra värdet i avancerade analyser kan man öka fartygens drifttid och minska nödvändiga servicebesök med upp till 30 procent.

Digitala tekniker, inklusive AI, dataintegrering och analyslösningar, förväntas omvandla internationell sjöfart under de kommande decennierna då redarna söker lösningar som gör att de kan öka drifteffektiviteten och hållbarheten och som hjälper till att följa miljöreglerna. En bestående utmaning har varit tendensen att samla in och bearbeta data system för system, snarare än att analysera ömsesidigt beroende operationer. Om man matar datauppsättningar i fristående silor begränsas meningsfulla analyser och potentiella effektivitetsvinster göms i en hel ocean av data.

ABB Ability Genix Industrial Analytics och AI Suite, som nu är tillgängliga för rederier, frigör kraften i avancerade analyser och artificiell intelligens för att driva fram bättre beslut och betydande effektivitetsvinster. ABB uppskattar att djupare insikter i ett fartygs driftdata, förstärkt av AI och analyser som möjliggjorts av ABB Ability Genix, kan resultera i upp till 10 procents bränsleminskningar och därmed reducera kostnaderna och utsläppen. Dessutom förbättrar underhållsbesparingar, som drar nytta av villkorsbaserad övervakning och tidig identifiering av potentiella fel, fartygens drifttid och minskar nödvändiga servicebesök med upp till 30 procent.

Hållbara transporter, inklusive marina fartyg, spelar en viktig roll mot en framtid med lägre koldioxidförbrukning. Då sjöfarten står för upp till 3 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser står marinindustrin under myndighetstryck att halvera sina koldioxidutsläpp per 2050.

– ABB erbjuder nu marinindustrin en skalbar plattform som är tillräckligt flexibel för att klara dagens behov på ett kostnadseffektivt sätt, och som är robust nog att stötta morgondagens ambitioner, säger Jyri Jusslin, chef för Global Service, ABB Marine & Ports.
– Oavsett om målet är att spara bränsle och skära ned på utsläppen, förlänga fartygens drifttid eller förbättra företagets ekonomiska resultat gynnas alla digitaliseringsprojekt av omfattande övervakning och mätning. För att kunna utnyttja digitala analyser till den fulla potentialen krävs att det finns omfattande data.

Med ABB Ability Genix kan marinkunder prenumerera på olika typer av analyser på förfrågan. På så sätt passar lösningen både de redare som tar sina första digitala steg och de som redan ligger väl framme inom digitalisering och ser fram emot att utveckla en mer holistisk strategi för fartygshantering.


Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se