Facebook


Instagram

Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet


2023-11-23


I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt ute i Atlanten.

Samtidigt har bränder på privata båtar ökat kraftigt de senaste åren.

– I flera fall misstänker man att litiumjonbatterier varit den bakomliggande orsaken till bränderna, säger Melker Lang, produktchef på GPBM Nordic.


Sjöfarten, såväl den privata som den kommersiella, genomgår en snabb omställning till batteridrivet. Den stora drivkraften är utfasningen av fossildrivna system, för att minska koldioxidutsläppen i samhället.

Redan nu pågår en övergång där traditionella motorer byts ut mot elmotorer med litiumjonbatterier. Samtidigt gör de laddbara batterierna sitt intåg överallt, i exempelvis navigationsutrustning, kommunikationsutrustning, elhandverktyg, mindre elfordon och vattenskotrar.

– En båt fungerar ju i stort sett som samhället i övrigt när det kommer till batteridrivet, och batterierna tar över överallt, säger Melker Lang, produktchef på GPBM Nordic.

Och brandincidenterna har inte låtit vänta på sig:

– Det finns ett antal större fartygshaverier där man misstänker att litiumjonbatterier varit den tändande gnistan, bland annat Felicia Ace.

Men även mindre båtar och yachter har börjat brinna, ofta i samband med laddning av olika eldrivna produkter som exempelvis vattenskotrar eller eldrivna surfbrädor.

 

 

Nya riktlinjer

I dag pågår en omfattande diskussion mellan försäkringsbolag, redarföreningar och även organisationer för privata båtar för att se över riktlinjer och säkerhetsbestämmelser kring hur man ska frakta, hantera och även ladda produkter med litiumjonbatterier till sjöss.

– Riskerna är relativt små, men får du en brand till sjöss kan konsekvenserna bli väldigt stora.

Mycket i debatten handlar om fartyg som transporterar elbilar med litiumjonbatterier. Här finns stora utmaningar, men Melker Lang menar att man ibland stirrar sig blind på frakt av elfordon i stora containerfartyg eller RoRo-fartyg, och glömmer alla andra risker i annan utrustning

– Litiumjonbatterier finns överallt och vi behöver lära oss mer om hur vi ska handskas med den här typen av batterier, och om hur vi kan skydda oss när olyckan är framme, säger Melker Lang.

 

 

Annorlunda brandförlopp

Störst är riskerna när batterierna laddas. Då kan ett skadat eller deformerat batteri börja brinna. Ett brinnande litiumjonbatteri har ett annorlunda brandförlopp i förhållande till sin storlek, dels avger elden en giftig gas, dels brinner små litiumjonbatterier med hög temperatur vilket gör dem till potenta brandstiftare.

I dag finns släckprodukten AVD som är speciellt framtagen för bränder i litiumjonbatterier och det enda släckmedlet som innehar tredjepartstest som påvisar funktion mot brand i litiumjonbatterier. AVD kapslar in och dämpar branden och kan även begränsa spridningen av elden.

– Jag tycker att det borde finnas en AVD-släckare på alla platser där man laddar utrustning med litiumjonbatterier. Skulle ett batteri börja ryka eller om man ser lågor kan man i ett tidigt skede lägga på AVD och hindra att branden får spridning, säger Melker Lang.

Men han varnar också för uttjänta eller skadade litiumjonbatterier som i dag ofta hamnar i en vanlig låda med gamla batterier. Här finns en stor potentiell brandrisk.

– Uttjänta batterier ska förvaras i speciella lådor där de täcks med ämnet vermiculit, som bildar ett skyddande lager.


Källa: GPBM Nordic 


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se