Facebook


Instagram

Omställningen av svensk sjöfart lockar nya investerare till Liquid Wind


2021-06-01

Bild: Uniper

Det går fort nu för Liquid Wind, företaget vars affärsidé är att utveckla elektrobränslen baserade på vätgas för att tillgodose sjöfartens efterfrågan på renare fartygsbränsle. På kort tid har företaget lockat en rad nya investerare och samlat in 40 miljoner kr till en första anläggning planerad i Örnsköldsvik. Uniper är fortsatt den näst störste investeraren i Liquid Wind.

Elektrobränslen baserade på vätgas är ett snabbt växande område som i korthet handlar om att producera flytande och koldioxidneutrala bränslen med hjälp av elektricitet. Uniper är en ledande aktör i Europa på vätgas, och har flera projekt under utveckling i Sverige och redan driftsatta anläggningar i Tyskland.

– Vätgas kommer att spela en avgörande roll för utvecklingen till ett koldioxidneutralt samhälle och för industrins konkurrenskraft. Omställningen är i sin linda och den kommer att kräva en långsiktig nationell vätgasstrategi. Men det kommer också att krävas investeringskapital och framsynta entreprenörer, säger Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige.

– Liquid Wind är ett företag med både visioner och konkreta planer, som vi på Uniper tidigt blev intresserat av. Det är mycket glädjande att så många nya investerare också ser potentialen. Jag är övertygad om att vi mycket snart kommer att ha det kapital som behövs för att bygga en första anläggning, menar Johan Svenningsson.

Förutom Uniper, har Alfa Laval, Carbon Clean, Falkor, Haldor Topsoe, och Siemens Energy anmält sitt intresse för att bistå med teknik, expertis och kapital för att hjälpa Liquid Wind att ro projektet i hamn – alltså att bygga en första eMetanol-anläggning i Örnsköldsvik.

– Allt fler etablerade företag vill vara med och möjliggöra en mer hållbar framtid där beroendet av fossila bränslen har minskat, säger Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind. Vi är stolta över samarbetet med dessa världsledande företag, som ger oss tillgång till expertis och ekonomiska muskler som krävs för att möjliggöra övergången till en hållbar energiförbrukning och minskade koldioxidutsläpp.

Svensk sjöfart förbrukar 350 miljoner ton fossilt bränsle per år och eMetanol innebär en möjlighet att ställa om till en mer hållbar sjöfart. Om sjöfarten byter ut det fossila bränsle som används idag mot eMetanol så beräknas de fossila koldioxidutsläppen minska med 94%.

Liquid Wind siktar på att ha etablerat 500 anläggningar till år 2050, baserat på en affärsmodell anpassad för att snabbt kunna skala upp och möta den växande efterfrågan på koldioxidneutralt bränsle. Om målet 500 anläggningar nås skulle det innebära minskat utsläpp av 50 miljoner ton koldioxid årligen, vilket motsvarar Sveriges totala utsläpp.


Källa: Uniper


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se