Facebook


Instagram

P&O:s superfärjor ska drivas mot en ny hållbar transportepok


2020-09-23

Bild: ABB

ABB ska tillhandahålla elektriska, digitala och uppkopplade lösningar till P&O Ferries båda nya fartyg, inklusive Azipod framdrivningssystem och energilagring, och därmed minska bränsleförbrukningen med ett ton per tur-och-retur-resa över engelska kanalen.

ABB har tagit hem ett kontrakt med Guangzhou Shipyard International Ltd om leverans av ett komplett utbud av integrerade lösningar för P&O Ferries båda nya fartyg. Hybridlösningen för framdrivning med el från 8,8 MWh-batterier och dieselgeneratorer kommer att minska bränsleförbrukningen på P&O Ferries linje Dover–Calais med 40 procent. Batterierna ger full kraft för manövrering och uppehåll i hamnen och kommer att förbereda fartygen inför en utsläppsfri framtid så snart fler laddstationer på land är tillgängliga.

De 230 meter långa fartygen, som vardera är utrustade med fyra Azipod framdrivningsenheter på 7,5 MW, kommer att bli de största passagerar- och fraktfärjorna som någonsin trafikerat linjen när de tas i bruk 2023. Fördelarna med integrerad fjärrmanövrering från bryggan var avgörande när man valde hybridlösningen för de nya färjorna, enligt P&O Ferries.

Utöver Azipod framdrivningssystem och energilagring kommer de nya fartygen att utrustas med ett heltäckande utbud av ABB:s lösningar som omfattar kraft- och framdrivningssystem, automation och energihanteringssystem. ABB:s Power and Energy Management System (PEMS) är nära integrerat med elsystemet och säkerställer optimal användning av fartygets totala energiresurser genom att förbättra informationsflödet mellan olika system ombord.

– P&O:s färjor som håller på att byggas vid Guangzhou Shipyard International är verkligt ikoniska. Vi är glada att kunna stärka vårt strategiska samarbete med teknikledaren ABB och samarbeta i detta toppmoderna projekt med tanke på ABB:s dokumenterade leverantörsstatus på den globala färjemarknaden, säger Zhongqian Chen, ordförande för Guangzhou Shipyard International.

– Vi är stolta över att ha ABB:s teknik i centrum av P&O Ferries hållbarhetsprogram när man ska övergå till den utsläppsfria framtid som sjöfartsindustrin förutses få, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.

Med dubbeldesignen där fartygen utrustas med två Azipod-enheter och en brygga i varje ände behöver man inte vända fartygen i hamn. Kaptenen och högre befattningshavare promenerar bara till den motsatta bryggan och sparar sju minuter på varje tur-och-retur-resa samt ett ton bränsle – en sjättedel av vad som går åt på den 34 kilometer långa överfarten.

Fartygen utrustas också med ABB Ability Marine Pilot Control, det intelligenta manövrerings- och styrsystem som möjliggör säkrare och effektivare drift genom att automatisera vissa navigationsuppgifter så att befälhavarna på bryggan kan fokusera på att optimera den övergripande styrningen och manövreringen av fartyget.

Fartygens motorer utrustas med ABB:s Power2 tvåstegs turboladdsystem som ytterligare kommer att förbättra energieffektiviteten och bidra till att uppnå upp till fem procents bränslebesparingar. Dessutom kommer Power2-systemet att bidra till att minska upp till 60 procent av kväveoxidutsläppen.

Med över 20 fartyg och 27 000 överfarter per år via åtta linjer mellan Storbritannien, Irland och nordkontinentens hamnar är P&O Ferries ett av de ledandefärje- och logistikbolagen i Europa: man fraktar 8,4 miljoner passagerare, 1,6 miljoner bilar och 2,2 miljoner fraktenheter varje år.

Guangzhou Shipyard International, där fartygen byggs, är ett av de modernaste och största varvsföretagen i Kina och har ökat sitt fokus på att bygga hållbara fartyg.

Efterfrågan på Azipod framdrivningssystem ökar starkt i den globala färjeindustrin som transporterar 2,1 miljarder passagerare, 250 miljoner fordon och 32 miljoner trailers varje år. Rederierna väljer i allt högre utsträckning Azipod-systemen som erbjuder 360-graders rotation på kapslade framdrivningssystem, högre tillförlitlighet, lägre vibrationer och större lastutrymme ombord på grund av placeringen av framdrivningssystemet på skrovets utsida.



Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se