Facebook


Instagram

Så ska svenska hamnar klara den nya logistikvärlden


2021-09-17

APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.
Bild: APM Terminals Gothenburg
APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.

Hamnar med stor flexibilitet, balanserade flöden och fördelaktigt logistikläge klarar sig bäst, visar färska siffror från Sveriges Hamnar. Här utreder APM Terminals Gothenburg framgångsfaktorerna närmare.

Logistikkedjan är fortsatt under stor press och den svenska containermarknaden står i det närmaste stilla. Några hamnar klarar de nya förutsättningarna bra, medan andra har det betydligt tuffare.


Volymtillväxt motsvarande en hel hamn
Sveriges största containerterminal APM Terminals, är en av få hamnar som fortsatt växer på en stagnerad marknad.

– Vi har vuxit med 5 000 TEU under årets första halva jämfört med samma period föregående år. Tillväxten kan jämföras med den totala containervolymen i en mellanstor svensk hamn, säger Per Wahlström, marknadsanalytiker på APM Terminals Gothenburg.


Skapa bra flyt i flödena genom stor kapacitet och flexibilitet
Till följd av störningarna i den globala värdekedjan och det höga trycket på logistiklösningar, har fartyg blivit stillastående i världshamnarna. Fartyg hamnar efter sin tidtabell, vilket orsakar köbildning, förseningar och stora kostnader.

– Fartygen ska ligga i hamn så lite som möjligt för att frigöra transportkapacitet. Därför har vi gjort stora investeringar för att hålla fartygen i omlopp. Exempelvis sätter vi in extra resurser för att veckovis kunna ta emot extraanlöp. Samtidigt erbjuder vi mycket flexibla servicetider, något som uppskattas av våra kunder, förklarar Martin Karlsson, Operationellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.


Balanserade godsflöden, som skapar tillgång till tomcontainrar
Bra balans mellan import- och exportflöden ökar transportkapaciteten för exportbolagen och mildrar stora kostnader och förseningar.

– På APM Terminals i Göteborg har vi naturligtvis, likt alla andra hamnar, mött stora utmaningar till följd av den globala pandemin. En stor fördel är dock att vi tar emot och hanterar ett balanserat flöde av import och export. Genom att ta emot import, möjliggör vi plats för exportgods eftersom containrarna ständigt är i omlopp och återanvänds. Detta har varit en stor fördel för våra exportkunder och för hela landets ekonomi, säger Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.


Gynnsamt logistikläge
Göteborgs hamn är känt för att ha Sveriges bästa logistikläge. Här skeppas närmare hälften av landets totala import- och exportgods, via APM Terminals Gothenburg.

– Som en del av Sveriges största godsnav i Göteborgs hamn, har APM Terminals nära till de stora hubbarna på kontinenten. Det goda logistikläget, i kombination med vår effektiva hantering, gör att fartygen snabbt kan återvända till kontinenten efter att ha lämnat last i Sverige, förklarar Magnus Lundberg.


Källa: APM Terminals


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se