Facebook


Instagram

Så ska svenska hamnar klara den nya logistikvärlden


2021-09-17

APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.
Bild: APM Terminals Gothenburg
APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.

Hamnar med stor flexibilitet, balanserade flöden och fördelaktigt logistikläge klarar sig bäst, visar färska siffror från Sveriges Hamnar. Här utreder APM Terminals Gothenburg framgångsfaktorerna närmare.

Logistikkedjan är fortsatt under stor press och den svenska containermarknaden står i det närmaste stilla. Några hamnar klarar de nya förutsättningarna bra, medan andra har det betydligt tuffare.


Volymtillväxt motsvarande en hel hamn
Sveriges största containerterminal APM Terminals, är en av få hamnar som fortsatt växer på en stagnerad marknad.

– Vi har vuxit med 5 000 TEU under årets första halva jämfört med samma period föregående år. Tillväxten kan jämföras med den totala containervolymen i en mellanstor svensk hamn, säger Per Wahlström, marknadsanalytiker på APM Terminals Gothenburg.


Skapa bra flyt i flödena genom stor kapacitet och flexibilitet
Till följd av störningarna i den globala värdekedjan och det höga trycket på logistiklösningar, har fartyg blivit stillastående i världshamnarna. Fartyg hamnar efter sin tidtabell, vilket orsakar köbildning, förseningar och stora kostnader.

– Fartygen ska ligga i hamn så lite som möjligt för att frigöra transportkapacitet. Därför har vi gjort stora investeringar för att hålla fartygen i omlopp. Exempelvis sätter vi in extra resurser för att veckovis kunna ta emot extraanlöp. Samtidigt erbjuder vi mycket flexibla servicetider, något som uppskattas av våra kunder, förklarar Martin Karlsson, Operationellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.


Balanserade godsflöden, som skapar tillgång till tomcontainrar
Bra balans mellan import- och exportflöden ökar transportkapaciteten för exportbolagen och mildrar stora kostnader och förseningar.

– På APM Terminals i Göteborg har vi naturligtvis, likt alla andra hamnar, mött stora utmaningar till följd av den globala pandemin. En stor fördel är dock att vi tar emot och hanterar ett balanserat flöde av import och export. Genom att ta emot import, möjliggör vi plats för exportgods eftersom containrarna ständigt är i omlopp och återanvänds. Detta har varit en stor fördel för våra exportkunder och för hela landets ekonomi, säger Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.


Gynnsamt logistikläge
Göteborgs hamn är känt för att ha Sveriges bästa logistikläge. Här skeppas närmare hälften av landets totala import- och exportgods, via APM Terminals Gothenburg.

– Som en del av Sveriges största godsnav i Göteborgs hamn, har APM Terminals nära till de stora hubbarna på kontinenten. Det goda logistikläget, i kombination med vår effektiva hantering, gör att fartygen snabbt kan återvända till kontinenten efter att ha lämnat last i Sverige, förklarar Magnus Lundberg.


Källa: APM Terminals


Skriv ut



I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.
I Port Optimizer Track & Trace går det enkelt att filtrera fram information för sitt gods och sedan följa det i realtid från kajkant till inlandsdestination.

Göteborgs Hamn lanserar digitalt spårningsverktyg för gods

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu satsar stort på att...

Läs mer
Zinga


Hållbarhet lägger grund till ett godare arbetsklimat

Ett bra hållbarhetstänk är en del av allt vi gör som företag –...

Läs mer
Zugol 550
Romantika

Tallink Grupp chartrar ut ytterligare ett fartyg för boende under COP26

Tallink Grupp har tecknat ett nytt charteravtal för sitt lettiskflaggade kryssningsfartyg...

Läs mer
Vattenfall
Nivån från 2019 om 7 miljoner resande närmar sig med stormsteg och ForSea känner stark tilltro till framtiden.

Stadig ökning hos ForSea

Även om det kalendermässigt går mot mörkare tider, går ForSea...

Läs mer
Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line sjösätter två nybyggda superfärjor på Östersjön

Stena Line fortsätter sin expansion på Östersjön och utökar både...

Läs mer
Batterifärjan Stena Elektra (3D-visualisering) ska sjösättas på linjen Göteborg-Fredrikshamn senast 2030.

Stena Line och Fredrikshamn sluter historiskt avtal om två fossilfria färjor före 2030

Färjerederiet Stena Line, Fredrikshamns kommun och Fredrikshamns Hamn undertecknade i dag ett...

Läs mer


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se