Facebook


Instagram

Så ska världens största civila sjukhusfartyg klara att gå in i de svåraste hamnar


2021-06-30

Bild: Stena RoRo

Systemet ska hjälpa det 174 meter långa fartyget att navigera genom svårttillgängliga hamnar och med sin banbrytande teknik kan systemet även säkerställa en med trivsam miljö för alla ombord.
Bild: Stena RoRo
Systemet ska hjälpa det 174 meter långa fartyget att navigera genom svårttillgängliga hamnar och med sin banbrytande teknik kan systemet även säkerställa en med trivsam miljö för alla ombord.

ABB:s Azipod framdrivningssystem ska hjälpa Global Mercy, världens största civila sjukhusfartyg, att gå in i svårtillgängliga hamnar längs den afrikanska kusten och samtidigt minska mängden vibrationer och buller – avgörande för komforten för upp till 200 patienter och medicinsk personal ombord.

Med cirka 5 miljarder människor i världen som saknar tillgång till kirurgisk vård använder den internationella humanitära organisationen Mercy Ships sig av sjukhusfartyg för att tillhandahålla kostnadsfri kirurgi och annan medicinsk hjälp till människor som har ringa tillgång till hälso- och sjukvård. Mercy Ships senaste fartyg, världens största specialbyggda civila sjukhusfartyg Global Mercy, har levererats av Tianjin Xingang Shipyard i Kina under en officiell ceremoni den 24 juni 2021. Global Mercy är utrustad med två Azipod framdrivningsenheter som en del av omfattande elektriska, digitala och uppkopplade lösningar för att optimera verksamheten.

Azipod-systemet är känt för sin överlägsna manövrerbarhet genom 360-graders rotation och ska hjälpa det 174 meter långa fartyget att navigera genom trånga passager och docka i grunda hamnar som är svårtillgängliga för andra fartyg. Då många afrikanska hamnar är alltför grunda för stora fartyg och bogserbåtar bara finns i begränsad utsträckning eller saknas helt kommer den här funktionen hos Azipod framdrivning att vara avgörande för Global Mercys möjligheter att tillhandahålla sjukvård till behövande. Dessutom minimerar Azipod-systemet med sin banbrytande teknik buller och vibrationer, vilket säkerställer en mjukare, tystare vistelse för patienter och besättning ombord.

Global Mercy är specialdesignad av Deltamarin, där Stena RoRo har varit ansvariga för skrovspecifikation och projekthantering, och kommer att hysa sex operationssalar, vårdavdelningar för 200 patienter, allmänna polikliniska funktioner, oftalmologi- och tandvårdskliniker samt ett eget laboratorium. Fartyget förväntas påbörja sitt första medicinska uppdrag 2022 till Afrika söder om Sahara, där hon ansluter sig till den humanitära organisationens befintliga fartyg Africa Mercy och därmed mer än fördubblar Mercy Ships kapacitet att tillhandahålla kostnadsfri hälso- och sjukvård.

– Förutom att erbjuda en komfort som motsvarar ett förstklassigt kryssningsfartyg måste sjukhusfartyg tillhandahålla kirurgiska ingrepp efter behov, vilket innebär att det är viktigt att vibrationerna är så små som möjligt, säger Per Westling, vd för Stena RoRo.
– Vid försök till havs presterade ABB:s framdrivningssystem Azipod till och med bättre än förväntat: det överträffade förväntningarna på en trygg anlöpning till hamnen och erbjöd en mjuk och noggrant kontrollerad färd.

– Global Mercy kommer att förändra livet för människor som annars inte skulle ha någon tillgång till högkvalitativ hälso- och sjukvård och vi är glada över att vara involverade i ett sådant extraordinärt projekt, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.
– Vi är säkra på att Azipod framdrivning kommer att bidra till säkert och framgångsrikt tillhandahållande av medicinsk vård ombord så att Global Mercy kan stötta människor i områden som annars skulle vara alltför utmanande att nå fram till.

I och med att Azipod-systemet kommer färdigmonterat till varvet är det avsevärt mycket enklare att installera än ett traditionellt framdrivningssystem och monteras direkt i fartygets skrov.
– Att Azipod framdrivningssystem är så enkelt att installera har varit en avgörande faktor vid beslutet, liksom vårt tidigare framgångsrika samarbete med ABB i andra passagerarfartygsprojekt, säger Haibo Mao, konstruktionsansvarig på Tianjin Xingang Shipyard.

Förutom de dubbla Azipod®-enheterna på 2,85 MW (3 821 hk) innefattar ABB:s uppdrag generatorer, elcentral, transformatorer och drivsystem, liksom bryggkontroller för framdrivningssystemet samt ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System, som snabbt hittar och korrigerar fel ombord.

När Global Mercy är i drift kommer hon att få dygnet-runt-support från ABB Ability Collaborative Operations Centers, som betjänar över 1 000 fartyg över hela världen. Från dessa nav övervakar ABB:s experter systemen ombord, koordinerar diagnostik av utrustningen och erbjuder förebyggande underhållstjänster med global teknisk support dygnet runt. Denna support är avgörande för flytande sjukhus som har krav på högsta standard av säkerhet och tillförlitlighet.


Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se