Facebook


Instagram

Utfasning av naturgas till fördel för biogas – upp till 70 procent mindre utsläpp av CO2


2022-08-04

Jonatan Stoltz Holgersson, Environmental Manager, CMP och Fredrik Öberg, Equipment Coordinator, CMP.
Bild: CMP
Jonatan Stoltz Holgersson, Environmental Manager, CMP och Fredrik Öberg, Equipment Coordinator, CMP.

Nya uppvärmningspannor som går på det förnyelsebara bränslet biogas.
Bild: CMP
Nya uppvärmningspannor som går på det förnyelsebara bränslet biogas.

Terminalerna i Malmö lyses upp av LED-lampor.
Bild: CMP
Terminalerna i Malmö lyses upp av LED-lampor.

Jonatan Stoltz Holgersson arbetar sedan mars 2021 som Environmental Manager på CMP. Som Environmental Manager agerar Jonatan rådgivande expert för koordinering av Copenhagen Malmö Ports, CMP, miljö- och hållbarhetsarbete och han för dialog med myndigheter gällande miljöfrågor och deltar i olika nätverk med hållbarhetsfokus.

CMP har en tydlig målsättning om att vara klimatneutrala i sin egen verksamhet 2025. En del av det arbetet är skiftet från naturgas till biogas för uppvärmning av CMP:s fastigheter i Malmö. Beslutet att fasa ut naturgas togs i slutet av 2020 och skiftet genomfördes under början av förra året.

– Det var min kollega Kim Ekstrøm på Inköpsavdelningen som initierade och förhandlade skiftet av bränslet då han såg en potential och möjlighet att drastiskt minska utsläppen av växthusgaser genom att fasa ut naturgas med förmån för biogas i våra uppvärmningspannor i Malmö. I Malmö värms många av våra fastigheter och byggnader upp genom gasförbränning och sedan första januari 2021 använder vi nu oss enbart av biogas, berättar Jonatan.

Naturgas är en organisk produkt och klassas som ett fossilt bränsle. Framställningen av naturgas sker när lager av sönderfallna växt- och animaliska ämnen under en lång tid utsätts för intensiv värme och högt tryck under jordytan. Biogas är å andra sidan klassat som ett förnyelsebart bränsle. Biogas delar många kemiska likheter med naturgas men framställningen av biogas sker till exempel genom rötning av organiskt material, så som insamlade matrester från hushåll och CMP:s kontor, och ingår därför i ett större kretslopp i samhället. Det går dessutom betydligt snabbare att framställa biogas jämfört med naturgas. Framställningen av biogas tar cirka 30 till 40 dagar medan processen för framställning av naturgas kan ta tusentals till miljontals år.

– Nyttan från att fasa ut naturgas med fördel för biogas är stor. Vi kan räkna med en minskning på cirka 70 procent gällande utsläppen av CO2 i själva förbränningsprocessen i uppvärmningspannorna, vilket är riktigt positivt. Det är dock svårt att ange ett exakt koldioxidavtryck, då förbränningen av gas påverkas av temperaturen utomhus. En kall vinter ger en större förbrukning av gas, vare sig det är naturgas eller biogas, berättar Jonatan.

Fredrik Öberg, Equipment Coordinator, arbetar sedan 16 år tillbaka med drift och underhåll på CMP och det är Fredrik som har genomfört förändringarna rent praktiskt.

– Skiftet från naturgas till biogas har gått smidigt. Vi har dels bytt ut vissa uppvärmningspannor till helt nya, och våra äldre uppvärmningspannor har vi justerat så att dessa kan gå på biogas i stället för naturgas. Sedan övergången till biogas upplever jag att pannorna går bättre och att de kräver mindre underhåll än tidigare, så det har varit en positiv förändring på flera sätt, menar Fredrik.

Ett annat pågående projekt är bytet från högtrycksnatriumlampor till LED-lampor för utomhusbelysningen vid terminalerna i Malmö.

– Utbytet till LED-lampor har pågått under året och vi räknar med att kunna bespara 55–60% energi jämfört med tidigare. Som hamn har vi mycket belysning i våra arealer och på sina ställen kräver operationerna i hamnen att belysningen är i gång dygnet runt. Här kan vi spara mycket energi men också mycket underhåll, då LED-lamporna har en bättre hållbarhet än högtrycksnatriumlamporna, avslutar Fredrik.


Källa: CMP

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se