Facebook


Instagram

Vätgastankstation för tung trafik ska byggas – vid Göteborgs hamns lastbilstätaste punkt


2022-09-16

Visionsbild över den kommande vätgastankstationen i Göteborgs hamn. 
Bild: Nilsson Energy/Göteborgs Hamn AB
Visionsbild över den kommande vätgastankstationen i Göteborgs hamn. 

En vätgastankstation för tung trafik planeras i Göteborgs hamn. Stationen kommer att ligga i direkt anslutning till entrén till Gothenburg RoRo Terminal – en av de mest lastbilsintensiva platserna i Sverige. Stationen kommer uteslutande att leverera grön vätgas och ska stå klar i september 2023.

– Det är ett efterfrågat tillskott i hamnen, som också ligger helt i linje med vår strategi att skapa förutsättningar för att accelerera transportindustrins omställning till fossilfritt, säger Göteborgs Hamn AB:s innovationschef Viktor Allgurén.

Stationen kommer att ligga precis intill port 6 – entrén till Gothenburg RoRo Terminal. Infarten som leder in till porten en av Sveriges tyngst trafikerade vägar med 350 000 tunga fordonspassager varje år. När Stena Line under de kommande åren förväntas omlokalisera sin nuvarande Tysklands- och Danmarksterminaler till Arendal strax väster om roroterminalen kommer trafiken att öka ytterligare i närområdet.

– Att bygga upp lagring av förnybar energi i vätgas är en viktig pusselbit till hur vi når klimatmålen. Då Göteborgs hamn är ett strategiskt viktigt nav för tunga transporter i Sverige kan vi, genom att i direkt anslutning till hamnen bygga en vätgastankstation, tillsammans med hamnen och dess olika intressenter tydligt bidra till framtidens fossilfria transporter, säger Martina Wettin, medgrundare och affärsutvecklingsansvarig på Nilsson Energy.

En stor portion ödmjukhet krävs dock inför uppgiften att placera en vätgastankstation i hjärtat av Nordens största godsnav. Eventuella störningar kan få följdeffekter i hela logistiksystemet.

– En vätgastankstation innehåller stora mängder energi under tryck, så vi har en riskhantering och inte minst en tillståndsprocess framför oss som vi är väldigt ödmjuka inför. Men vi känner oss väldigt trygga att gå framåt i det här projektet med Nilsson Energy som har lång erfarenhet på området och som är den mest välrenommerade aktören på vätgasmarknaden i Sverige, säger Viktor Allgurén.

Även de intilliggande terminalerna ser möjligheter med den kommande tankstationen. För kunderna som använder terminalerna, såväl som för sina egna lastnings- och lossningsverksamheter.

– Placeringen är optimal för våra lastbilskunder och ger även oss som terminaloperatör möjlighet att tanka vätgas med våra framtida arbetsmaskiner. Som närliggande granne till den nya vätgastankstationen är frågor om säkerhet och risk självklart viktiga, säger Maria Franksen, VD för Gothenburg RoRo Terminal.


Två mer än dubbelt så bra som en
Utöver Nilsson Energys vätgastankstation planeras även ytterligare en station i hamnen. 2023/2024 öppnar Circle K/OG Green Fuels för vätgastankning vid Vädermotet i hamnen, bara fem minuter öster om Nilsson Energys station. Att ha två av varandra oberoende vätgastankstationer i hamnområdet är mer än dubbelt så viktigt som att bara ha en, menar Viktor Allgurén:

– Det viktigaste med att ha två stationer är tryggheten i att det utan avbrott kommer att vara möjligt att tanka vätgas i hamnen, oavsett om en station skulle vara stängd för underhåll eller liknande. Det skapar en robusthet i infrastrukturen som är en avgörande faktor för de åkerier som funderar på att ställa om delar av sina fordonsflottor till bränslecellsdrift.

Satsningen på att bygga ett nätverk av vätgastankstationer i hamnen är en del av Tranzero Initiative – ett utsläppsreduktionsinitiativ initierat av Göteborgs Hamn AB, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Målet är att accelerera omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ som till exempel grön vätgas. Siktet är inställt på landtransporter såväl som sjötransporter.


Fakta: Vätgastankstation vid port 6 i Göteborgs hamn
Var: I Göteborgs hamn vid port 6, i direkt anslutning till Gothenburg Roro Terminal och Arken kombiterminal.
När: Klart före september 2023
Hur: Stationen kommer att leverera grön vätgas producerad genom sol, vind eller vattenkraft.
Kapacitet vätgas: 1500 kg, ca 35 lastbilar/dygn
Hur många fordon kan tanka samtidigt: 2
Investeringskostnad: 35 mkr. Projektet finansieras i sin helhet av Energimyndigheten.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se