Facebook


Instagram

Kommunerns krav: Bygg för snabbtåg!


2017-09-21

Lånefinansiera satsningen på höghastighetsjärnvägen och bygg hela systemet nu. Kommunerna i södra Sverige är trötta på rikspolitiker som dragit i bromsen. De vädjar om att regeringen och C ska komma överens i frågan. Och att de överenskommelser de gjort med staten ska hålla.

I valet 2014 ville både Alliansen och de rödgröna satsa på höghastighetståg.

Men några höghastighetståg blir det inte enligt Trafikverkets nationella trafikplan för åren 2018–2029. Kanske tåg i högst 250 km/tim. Och detta finansierat genom statsbudgeten – inte lån. Ett helt nät med nya stambanor mellan storstäderna kan stå klart först om 40–50 år.

Ute i kommunerna är besvikelsen stor.

–Vi får dubbla signaler. Staten bjöd in till förhandling om detta. Nu riskerar staten i stället att lägga en våt filt över vårt exploateringsområde för en station och allt arbete vi lagt ner. Men frågan är inte avgjord. Det här måste bli en valfråga, säger Hans-Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande (C) i Värnamo.

Tydligaste förlorare är kanske Jönköping. Sverigeförhandlingen väckte nästan euforiska förhoppningar här. Äntligen skulle de få snabba förbindelser till de tre storstäderna, de som hamnade vid sidan av när stambanorna byggdes på 1800-talet.

– Två regeringar har gett Sverigeförhandlingen i uppdrag att förhandla med kommunerna. Vi har lagt tid, pengar och resurser på detta. Om staten ger oss i uppdrag att utreda förutsättningarna och sedan slänger resultatet i papperskorgen är det rent skamligt, säger Ann-Marie Nilsson (C), ks-ordförande i Jönköping.

Grundfrågan handlar om finansieringen, om den ska ske via den årliga budgeten eller lånefinansieras. De mest berörda kommunerna har ett budskap till rikspolitiken: förhandla över blockgränsen om lånefinansiering och starta hela utbyggnaden nu.

I dag är Centern det enda allianspartiet som forfarande är anhängare av höghastighetssystemet.

Läs mer här.


Källa: Dagens Samhälle


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se