Facebook


Instagram

Tågtrafiken påverkas i påsk när järnvägen förbättras


2021-03-25

Bild: Erich Westendarp/Pixabay

Under påsken stängs tågtrafiken av mellan Stockholm City och Barkarby för att järnvägen ska kunna byggas ut från två till fyra spår. Från skärtorsdag den 1 april, klockan 01.10 till tisdag den 6 april, klockan 04.30 vänder pendeltåg söderifrån i Stockholm City. Pendeltåg norrifrån vänder i Jakobsberg. Regional- och fjärrtåg norrifrån vänder i Bålsta. Bussar och tunnelbana ersätter tågen.

– Nu fortsätter vi arbetet med att rusta upp, bygga ut och modernisera järnvägen. Längs Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll kommer två spår att bli fyra. När vi är klara kan fler ta tåget, det blir fler avgångar att välja på och lättare att komma fram i tid, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan,Trafikverket.

Tågtrafiken stängs av för att det ska vara säkert och tryggt för dem som arbetar och för dem som reser när vi utför våra arbeten. Resande med fjärr- och regionaltåg ombeds kontakta sin tågoperatör för information om restider och ersättningstrafik. Resande med pendeltåg hittar information om ersättningstrafik (buss och tunnelbana) på sl.se

Arbeten under påsken
• Sundbyberg
: I korsningen Esplanaden-Järnvägsgatan lyfts en cirka 11 meter hög och 51 meter lång ledningsbrygga på plats över järnvägen, för ledningar som inte kan ligga i marken under arbetstiden. Den blir ett synligt inslag i Sundbybergs stadsbild under byggtiden.
HuvudstaSpånga: Geoteknisk undersökning, det kommer ske provborrning och grävas provgropar i marken.
Barkarby: Här pågår arbete med Veddestabron, man river tak på Barkarby station och förbereder för den norra entrén som ska byggas vid stationen.

Störande arbeten kan förekomma under påskhelgen.

Varför byggs järnvägen ut?
Järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och pendeltågen får egna spår i mitten så att fjärr- och regionaltåg kan köra om på de yttre spåren. När pendeltågen får egna spår kan fler tåg gå tätare och punktligare.
– Vi bygger också nya stationer i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och Huvudsta. Kort sagt bygger vi fler spår för att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Den två mil långa sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll i nordvästra Stockholm är en av landets mest trafikerade. Idag används spåren maximalt i rusningstid. Trängsel och förseningar är vanliga. Sträckan är en del av Stockholms lokala pendeltågsnät och Mälarbanan, en viktig del av järnvägsnätet som förbinder Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm.

Utbyggnaden är uppdelad i fem delsträckor. Tre av dem är klara: Barkarby-Kallhäll, Tomteboda-Huvudsta och Spånga-Barkarby där fyra nya spår är i drift. Sträckorna Duvbo-Spånga och Huvudsta-Duvbo är i planeringsskedet, och beräknas påbörjas tidigast 2024. Byggtiden är cirka åtta år.


Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se