Facebook


Instagram

Tågtrafiken påverkas i påsk när järnvägen förbättras


2021-03-25

Bild: Erich Westendarp/Pixabay

Under påsken stängs tågtrafiken av mellan Stockholm City och Barkarby för att järnvägen ska kunna byggas ut från två till fyra spår. Från skärtorsdag den 1 april, klockan 01.10 till tisdag den 6 april, klockan 04.30 vänder pendeltåg söderifrån i Stockholm City. Pendeltåg norrifrån vänder i Jakobsberg. Regional- och fjärrtåg norrifrån vänder i Bålsta. Bussar och tunnelbana ersätter tågen.

– Nu fortsätter vi arbetet med att rusta upp, bygga ut och modernisera järnvägen. Längs Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll kommer två spår att bli fyra. När vi är klara kan fler ta tåget, det blir fler avgångar att välja på och lättare att komma fram i tid, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan,Trafikverket.

Tågtrafiken stängs av för att det ska vara säkert och tryggt för dem som arbetar och för dem som reser när vi utför våra arbeten. Resande med fjärr- och regionaltåg ombeds kontakta sin tågoperatör för information om restider och ersättningstrafik. Resande med pendeltåg hittar information om ersättningstrafik (buss och tunnelbana) på sl.se

Arbeten under påsken
• Sundbyberg
: I korsningen Esplanaden-Järnvägsgatan lyfts en cirka 11 meter hög och 51 meter lång ledningsbrygga på plats över järnvägen, för ledningar som inte kan ligga i marken under arbetstiden. Den blir ett synligt inslag i Sundbybergs stadsbild under byggtiden.
HuvudstaSpånga: Geoteknisk undersökning, det kommer ske provborrning och grävas provgropar i marken.
Barkarby: Här pågår arbete med Veddestabron, man river tak på Barkarby station och förbereder för den norra entrén som ska byggas vid stationen.

Störande arbeten kan förekomma under påskhelgen.

Varför byggs järnvägen ut?
Järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och pendeltågen får egna spår i mitten så att fjärr- och regionaltåg kan köra om på de yttre spåren. När pendeltågen får egna spår kan fler tåg gå tätare och punktligare.
– Vi bygger också nya stationer i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och Huvudsta. Kort sagt bygger vi fler spår för att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Den två mil långa sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll i nordvästra Stockholm är en av landets mest trafikerade. Idag används spåren maximalt i rusningstid. Trängsel och förseningar är vanliga. Sträckan är en del av Stockholms lokala pendeltågsnät och Mälarbanan, en viktig del av järnvägsnätet som förbinder Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm.

Utbyggnaden är uppdelad i fem delsträckor. Tre av dem är klara: Barkarby-Kallhäll, Tomteboda-Huvudsta och Spånga-Barkarby där fyra nya spår är i drift. Sträckorna Duvbo-Spånga och Huvudsta-Duvbo är i planeringsskedet, och beräknas påbörjas tidigast 2024. Byggtiden är cirka åtta år.


Källa: Trafikverket


Skriv ut



Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir...

Läs mer
iNFOSPREAD
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och...

Läs mer
Zbloc


Förbättrad punktlighet för pendeltågen i mars

Under mars har pendeltågens punktlighet tagit ett stort kliv uppåt jämfört...

Läs mer
SBS Betong 550
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM...

Läs mer
Zinga


Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie...

Läs mer
Europakorridoren


Ny dataanalys förhindrar driftstörningar i malmtransporterna

Avancerad dataanalys förutser när delar behöver bytas i tåg och vagnar –...

Läs mer
Kregis 550


Höghastighetståg - så är läget nu

Fackförbundet STs utredare Henrik Ludvigsson går igenom förutsättningarna...

Läs mer
DLMASKIN550


Ingen tågtrafik mellan Gamlestaden och Göteborg

Från den 5 april går inga tåg mellan Gamlestaden och Göteborg. Resenä...

Läs mer
Vattenfall
Åreskutan med Snälltåget i förgrunden.

Rekordstort intresse för tågresor till Jämtland i sommar

Ökad efterfrågan gör att Snälltåget kommer erbjuda fler tågresor...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se