Facebook

Instagram

Förlängd insatstid nattetid från 1 februari


2018-01-11

Bild:Sjöfartsverket

Förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal för Sjöfartsverkets operativa helikopterpersonal pågår alltjämt.

I det fallet att parterna inte kommer överens om ett nytt arbetstidsavtal innan den 31 januari kommer inställelsetiden vid beredskap för helikopterbesättningen vara 45 minuter mellan kl. 22.30 till 06.30. Tiden mellan 06.30 till 22.30 är oförändrad mot dagens insatsberedskap med 15 minuter.
- Försämringen av helikopterbesättningarnas inställelsetid nattetid är beklaglig och oönskad. Vi arbetar hårt för att undvika detta scenario men förhandlingarna har hittills inte gett konkret resultat, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Under större delen av 2017 har arbetsgivaren Sjöfartsverket förhandlat med personalföreträdare om ett nytt arbetstidsavtal för den operativa personalen inom räddningshelikopterverksamheten. Orsaken är bland annat att det gällande arbetstidsavtalet, som träffades sedan Sjöfartsverket på beslut av riksdagen tagit över ansvaret för räddningshelikoptrarna, varit kostnadsdrivande och haft brister i arbetstidsredovisningen. Bland annat uppgick enbart kostnader för övertid och fridygn för de drygt 80 personerna i personalen till cirka 55 miljoner kronor under 2017.

- Arbetstidsavtalet för besättningarna fungerar inte och måste åtgärdas. Systemet med så kallade fridygn och övertidstimmar har inneburit att Sjöfartsverket som arbetsgivare bryter mot gällande regelverk. Systemet har drivit upp orimligt höga personalkostnader utan att ge ökad samhällsnytta. Det måste åtgärdas och i det syftet sa arbetsgivaren upp avtalet i maj 2017. Förhandling om nytt arbetstidsavtal har pågått under året, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Varför anställer inte Sjöfartsverket mer helikopterpersonal?
- Vi vill komma överens om ett avtal som skapar samhällsnytta. Att anställa fler människor på ett liknande avtal ger inte motsvarande effekt för medborgare, samhället och Sverige, säger Katarina Norén.

I och med att förhandlingarna ännu inte gett konkret resultat i form av ett nytt arbetstidsavtal, kommer den operativa helikopterpersonalens arbetstid från och med den 1 februari 2018 att regleras enligt de grundläggande arbetstidsreglerna som finns angivna i kollektivavtalet för de affärsdrivande verken (AVA). 

- Förlängningen av insatstiden nattetid är ett resultat av att det centrala kollektivavtalets arbetstidsregler inte direkt är anpassat för en 24/7-verksamhet med de möjligheter till återhämtning och vila som finns inom räddningshelikopterverksamheten. Därför blir det inte effektivt att tillämpa avtalen i sin grundform på denna personalgrupp. Av de cirka 500 larm våra fem baser tar emot per år inträffar huvuddelen dag- eller kvällstid. Vi anser att det i praktiken ger helikopterpersonalen möjligheter till återhämtning som bör kunna vägas in när arbetstiden beräknas, säger Mattias Hyllert.

Förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal pågår.

Insatstid är den tid som behövs för att besättningen efter larm ska vara ombytt och klar för tjänstgöring och helikoptern utdragen ur hangaren och klar att lyfta. Tiden från att larmet kommer in till att helikoptern kan lyfta påverkas av vilket planeringsbehov som finns kopplat till insatsen. Väder, avstånd och typ av räddningsinsats är exempel på faktorer som påverkar planeringen.

Korta fakta om räddningshelikopterverksamheten

Under 2016 flög Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar sammanlagt 2848 timmar. Av dessa var 361 timmar flygning till följd av larm. Övrig tid bestod av övnings- och positioneringsflygningar.

Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2016 var det totala antalet larm 494. Av dem rörde 372 larm sjö- och flygräddning och 122 larm var för annans ansvar, till exempel kommunal räddningstjänst.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmaktens överskott av helikopterkapacitet räckt för den civila sjö- och flygräddningens behov. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens förmåga att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.



Källa: Sjöfartsverket


Skriv ut



Beredskapsläge för Sjöfartverkets flyg- och sjöräddningshelikoptrar under natten mellan 16:e och 17:e januari

Ronneby, Umeå och Norrtälje är tillfälligt ur beredskap och beräknas vara tillbaka i beredskap under onsdagen. Vid Kiruna är en helikopter baserad för att...

Läs mer
Logistik Karlshamn
Securitas har haft det övergripande ansvaret för bevakningstjänster i Stockholms hamnar i 10 år.

Säkra transporter i Stockholms hamnar

I 10 år har Securitas Sverige AB haft det övergripande ansvaret för...

Läs mer


Eckerö Linjens gästvolym 2017

Antalet gäster som reste med Eckerö Linjen under 2017 var 937.664, vilket är en...

Läs mer


Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med...

Läs mer


Förlängd insatstid nattetid från 1 februari

Förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal för Sjöfartsverkets operativa...

Läs mer

Färre personer omkom till sjöss 2017

Under 2017 omkom 21 personer i fritidsbåtolyckor i Sverige, jämfört med 28 omkomna...

Läs mer
Rescue Evedal, en av RS Växjös räddningsenheter. Stationen har även en rescuerunner och en svävare.

RS Kronoberg byter namn till RS Växjö – och nyrekryterar

Sjöräddningssällskapet har haft en räddningsstation vid Helgasjön i Vä...

Läs mer


Gävle Hamn digitaliserar fartygsanlöpen i nytt stort Östersjöprojekt

Tvärs över Östersjön från Gävle Hamn ligger Rauma Hamn. De två...

Läs mer
Mastbelysning Piteå Hamn

Piteå Hamn fortsätter miljösatsning med LED Mastbelysning

Piteå hamn driver ett kontinuerligt miljöarbete och har under flera år haft fokus...

Läs mer


Kusten är klar - Sveriges strandlinje är kartlagd

Aldrig har Sverige haft en så tydlig och exakt bild av gränsen mellan land och hav som...

Läs mer


Hamnprojekt främjar hållbara internationella affärer

Projektet Skellefteå hamn 2020 ska möta omvärldstrenderna och anpassa hamnanlä...

Läs mer
Sebastian Nabrink, Ludvig Gee, Jessica Andersson, Erik Osmund, Amer Mohammed och Hampus Hallman.

Stena Lines prisat för sitt digitaliseringsarbete

På årets gala CIO Awards 2017 Sweden utsågs Stena Line som en av vinnarna och...

Läs mer
Nya containerterminalen vi Gävle Hamn.

Ostkustens största containerhamn blir dubbelt så stor

Sedan starten för tio år sedan har containertrafiken i Gävle Hamn redovisat en...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se