Facebook


Instagram

Bättre koll och sänkt klimatpåverkan när Arriva inför energibesparande hårdvara i sina bussar


2017-12-14

Bild:Bartlomeij Banazak/Arriva

Ett nytt system som sänker energiåtgången vid buss-ramperna har nyligen installerats på Arrivas samtliga depåer i Stockholmsområdet. Tekniken förenklar även för verkstad och trafikledning och gör det smidigare för förarna att hitta rätt buss vid arbetspassets start.

”Tempererade bussar på rätt plats” är en del i ett projekt som pågått en tid och vars syfte är att optimera bränsleprocessen för Arrivas bussar. Per Plogmark och Jacob Sand som jobbar med verksamhetsutveckling inom division buss ansvarar för att driva projektet framåt.

- Det finns en rad fördelar med systemet, förklarar Per Plogmark. Verkstaden ser direkt vilka bussar som de ska prioritera underhållet av, och trafikledningen kan i god tid flagga upp för att fler bussar behöver värmas. Dessutom får vi en långt mer välavvägd elförbrukning för bussarna på rampen.

Så funkar det

Systemet fungerar så att en givare installeras i bussen. Givaren läser av olika värden som sedan skickas till verkstaden. Via ett gränssnitt kan verkstaden till exempel se laddningskurvor för respektive batteri och trafikledningen hålla bättre koll på de bussar som finns i depån. Förarna kommer också att kunna se var bussen står parkerad när de går på sina arbetspass.

- Vårt mål är att minska antalet inställda turer och öka punktligheten, säger Per-Eric Bjurenborg, direktör division buss Arriva Sverige AB.

Arriva minskar sin klimatpåverkan 

Uppvärmningskostnaderna för en buss motsvarar värmeförbrukningen i en medelstor villa om man slår ut det på ett år. Med hjälp av den nya lösningen kan bussarna värmas upp till exakt rätt temperatur i rätt tid till morgonpasset och på så vis sänka elförbrukningen. Besparingspotentialen avseende minskad klimatpåverkan är stor.

- Med det här systemet står inte bussarna på full värme hela natten, utan hålls istället ljumna för att uppnå en optimal starttemperatur när bussen skall ut i trafik, förklarar Per-Eric Bjurenborg. Både förare och kunder får åka med en rätt tempererad buss från första hållplatsen, oavsett väderlek. 

Enkel åtgärd för att minska stress och skapa bättre arbetsmiljö

Verkstaden och trafikledningen har haft tillgång till informationsöverföringen från bussarna under en tid och i dagarna startar också utrullningen av systemstödet till förarna. Digitala skärmar kommer att monteras upp vid incheckningen och visa exakt vilken plats på rampen som förarens buss står parkerad vid. 

- Det är en enkel åtgärd som kommer att underlätta betydligt för förarna i och med att de inte behöver leta efter bussen de ska köra, säger Jacob Sand, verksamhetsutveckling division buss.

Per-Eric Bjurenborg håller med om att en av de största fördelarna är att det är ordning och reda bland bussarna som står på rampen, men tillägger att det också kommer leda till en bättre arbetsmiljö med mindre frustration för förarna.

- Vi ser det här som ytterligare en åtgärd i raden av aktiviteter där Arriva Sverige vill förbättra situationen för förarna. Vi har ju tidigare i år till exempel testat kroppskameror för att öka förarnas trygghet. Vi är övertygade om att en förbättrad arbetsmiljö i förlängningen leder till nöjdare kunder, avslutar han.



Källa: Arriva


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se