Facebook


Instagram

Ellastbilar ska bidra till fossilfria skogstransporter


2019-11-25

Första mötet med teamet i forskningsprojektet Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn. Från vänster: Mikael Sundelin, SCA, Björn Nykvist, SEI, Anders Järlesjö, Sveaskog, Oskar Gustavsson, Skogforsk, Karolina Boholm, Skogsindustrierna, Björn Gidlund, Einride, Anna Ahlgren, BillerudKorsnäs, Gert Andersson, Skogforsk och Olle Olsson, SEI. Södras Joel Persson saknas på bild.
Bild: Johan Marklund
Första mötet med teamet i forskningsprojektet Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn. Från vänster: Mikael Sundelin, SCA, Björn Nykvist, SEI, Anders Järlesjö, Sveaskog, Oskar Gustavsson, Skogforsk, Karolina Boholm, Skogsindustrierna, Björn Gidlund, Einride, Anna Ahlgren, BillerudKorsnäs, Gert Andersson, Skogforsk och Olle Olsson, SEI. Södras Joel Persson saknas på bild.

Projektledare Björn Nykvist, SEI, i samtal med Karolina Boholm, Skogsindustrierna och Björn Gidlund, Einride.
Bild: Johan Marklund
Projektledare Björn Nykvist, SEI, i samtal med Karolina Boholm, Skogsindustrierna och Björn Gidlund, Einride.

Pressbild på timmer Pod från Einride.
Bild: Einride
Pressbild på timmer Pod från Einride.

Skogsindustrins lastbilstransporter ska bli fossilfria. Nu startar åtta organisationer ett gemensamt forskningsprojekt under ledning av Stockholm Environment Institute. I centrum för projektet står timmer Pod, en automatiserad och elektrifierad lastbil utvecklad av Einride, en prisbelönt svensk start-up som arbetar för en hållbar omställning av lastbilstransporter.

Forskningsprojektet ”Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn” ska påskynda innovationer för att nå klimatmålet nollutsläpp från transporter till 2045. Projektet ska föreslå nya system och kombinationer av tekniker som bör prövas i konkreta demonstrationsprojekt.

– Idag står skogsnäringen för cirka 25 procent av godstransporterna med lastbil i Sverige. För att de här transporterna ska bli fossilfria behövs en mångfald av innovation där elektrifiering är en mycket viktig pusselbit, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

Eftersom transportsektorns omställning till fossilfrihet måste öka takten för att nå klimatmålen siktar forskningsprojektet in sig på vilka kombinationer av tekniker och bränslen som kan vara ekonomiskt konkurrenskraftiga de kommande 5-10 åren och under vilka förutsättningar.

– Syftet med forskningsprojektet är att dra slutsatser om vilka kombinationer av tekniker som kan snabba på innovationer och skogsindustrins omställning. Tyngdpunkten ligger på att analysera hur genomförbara de är och ta fram underlag för möjliga demonstrationsprojekt, säger Björn Nykvist, projektledare på Stockholm Environment Institute.

Forskningsprojektet ska också analysera betydelsen av utvecklingen mot självkörande fordon och hur detta relaterar till valet av ny fossilfri transportlösning. Här är Einrides koncept extra intressant. Einride har en unik lösning som bygger på självkörande, elektriska lastbilar. Det kan lösa två stora utmaningar som skogsnäringen har kopplat till transporter; självklart fossilfria transporter, men också chaufförsbrist, som näringen ser som ett växande problem.

Fakta: 
Projektet startade i september 2019 och ska slutföras i juni 2021. Stockholm Environment Institute är projektledare och aktivt deltagande sker även av Einride och Skogforsk. Skogsindustrierna är medfinansiär till projektet tillsammans med SCA, BillerudKorsnäs, Södra och Sveaskog. Total budget är knappt 2 miljoner. Forskningsmedel har beviljats från forskningsprogrammet Triple F, Fossil Free Freight, som i sin tur finansieras av Trafikverket.



Källa: Skogsindustrierna


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se