Facebook


Instagram

Framtiden är redan här


2018-03-07

MRFs vd, Tommy Letzén
Bild: MRF
MRFs vd, Tommy Letzén

Regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam, tidigare GD för VTI och nu GD för transportstyrelsen, har överlämnat sitt slutbetänkande ”Vägen till självkörande fordon – introduktion” (SOU 2018:16) till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Den omfattande utredningen föreslår ett antal regelförändringar, som behövs för att börja använda och utveckla automatiserade fordon på väg de närmaste åren.

MRF har deltagit i den dialog som förts med ett stort antal intressenter – från rättsväsende till bilistorganisationer – under utredningsarbetet. Det är MRFs vd, Tommy Letzén, som företrätt både bilhandel och verkstäder i samtalen. Inledningsvis konstaterar han att framtiden redan, i viss mån, är här. Men också att det lång väg kvar till ett transportsystem som kan härbärgera autonoma fordon i större omfattning.

– Vi är bara en del i det omfattande utredningsarbetet och vårt huvudmål har varit att bevaka rätten och tillgången till bilens digitala innehåll. I stort har utredaren hörsammat våra synpunkter kring tillgänglighet och nuvarande, konkurrensreglerande, regelverk för eftermarknaden, konstaterar Tommy Letzén.

Utredningen ger även förslag på åtgärder som behöver göras på längre sikt. Tommy Letzén håller med utredaren om att en säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället.

Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter. Tekniken kan på sikt också ge nya möjligheter till mobilitet och transporter i glesbygd samt för personer som har begränsade möjligheter till egna transporter idag.

En del frågor kvarstår att lösa som är på basal men internationell nivå där definitionsfrågor runt begreppet ”förare”, vilka ansvarsfrågor såsom säkrande av last och passagerare, bilens kondition skall ligga på vem. Samt vilket ansvar skall finnas kvar hos bilägaren i det ögonblick hen nyttjar det självkörande systemet.

- Det är viktigt att understryka att även om vi i framtiden kommer att ha ett större inslag av självkörande fordon, så måste det finnas plats för transporter av såväl människor som gods även i våra städer. Vi har ett grundläggande mobilitetsbehov som samhället måste se till att underlätta, avslutar Tommy Letzén.


Utredningen föreslår bland annat:
• Ökade möjligheter till försök med fordon utan förare
• Nytt ansvarssystem med bland annat ägaransvar
• Introduktion av helt automatiserade motorredskap klass II i
• 20 km/t eller gångfart utan tillstånd till försöksverksamhet.
• Krav på lagring av vissa data för fordon med både manuell och automatiserad körning



Källa: MRF


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se