Facebook

Instagram

Framtiden är redan här


2018-03-07

MRFs vd, Tommy Letzén
Bild: MRF
MRFs vd, Tommy Letzén

Regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam, tidigare GD för VTI och nu GD för transportstyrelsen, har överlämnat sitt slutbetänkande ”Vägen till självkörande fordon – introduktion” (SOU 2018:16) till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Den omfattande utredningen föreslår ett antal regelförändringar, som behövs för att börja använda och utveckla automatiserade fordon på väg de närmaste åren.

MRF har deltagit i den dialog som förts med ett stort antal intressenter – från rättsväsende till bilistorganisationer – under utredningsarbetet. Det är MRFs vd, Tommy Letzén, som företrätt både bilhandel och verkstäder i samtalen. Inledningsvis konstaterar han att framtiden redan, i viss mån, är här. Men också att det lång väg kvar till ett transportsystem som kan härbärgera autonoma fordon i större omfattning.

– Vi är bara en del i det omfattande utredningsarbetet och vårt huvudmål har varit att bevaka rätten och tillgången till bilens digitala innehåll. I stort har utredaren hörsammat våra synpunkter kring tillgänglighet och nuvarande, konkurrensreglerande, regelverk för eftermarknaden, konstaterar Tommy Letzén.

Utredningen ger även förslag på åtgärder som behöver göras på längre sikt. Tommy Letzén håller med utredaren om att en säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för att få acceptans för denna teknik i samhället.

Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter. Tekniken kan på sikt också ge nya möjligheter till mobilitet och transporter i glesbygd samt för personer som har begränsade möjligheter till egna transporter idag.

En del frågor kvarstår att lösa som är på basal men internationell nivå där definitionsfrågor runt begreppet ”förare”, vilka ansvarsfrågor såsom säkrande av last och passagerare, bilens kondition skall ligga på vem. Samt vilket ansvar skall finnas kvar hos bilägaren i det ögonblick hen nyttjar det självkörande systemet.

- Det är viktigt att understryka att även om vi i framtiden kommer att ha ett större inslag av självkörande fordon, så måste det finnas plats för transporter av såväl människor som gods även i våra städer. Vi har ett grundläggande mobilitetsbehov som samhället måste se till att underlätta, avslutar Tommy Letzén.


Utredningen föreslår bland annat:
• Ökade möjligheter till försök med fordon utan förare
• Nytt ansvarssystem med bland annat ägaransvar
• Introduktion av helt automatiserade motorredskap klass II i
• 20 km/t eller gångfart utan tillstånd till försöksverksamhet.
• Krav på lagring av vissa data för fordon med både manuell och automatiserad körning



Källa: MRF


Skriv ut





EU:s gemensamma plan för artificiell intelligens kan gynna transportnäringen

I veckan fattade EU:s ministerråd beslut om en gemensam plan för artificiell intelligens (AI). Bland annat understryks behovet av att utveckla yrkesutbildningar inom området och en...

Läs mer
Maxi Grip
Visionsbild: Så här kan det komma att se ut när Barkarbystaden blir först i Europa med självkörande bussar i linjetrafik.

Först i Europa:

Banbrytande samarbete om självkörande fullängdsbussar

Inom ramen för det unika samarbetet med världens modernaste stadstrafik i Barkarby mellan...

Läs mer
Pacetell

Pilotfish satsar på informationssäkerhet

Tomas Gabinus, vd Pilotfish. 

Pilotfish ökar sin satsning på informationssäkerhet, och certifierades nyligen...

Läs mer
Uniteam
Volvo FL Electric, Volvos första eldrivna lastbil, bidrar både till en bättre arbetsmiljö och till en tystare, renare stadsmiljö.

De första helt eldrivna Volvo-lastbilarna levererade till kunder

Den 19 februari överlämnade Volvo Lastvagnar sina två första helt eldrivna...

Läs mer

Snart rullar eldriven sopbil på Göteborgs gator

Den eldrivna sopbilen överlämnades under måndagen till Renovas miljöarbetare som ska köra den.

Tystare och inga avgaser – det är några av fördelarna med den nyutvecklade...

Läs mer


Här är Finlands första biogasdriven långtradare för mjölkleveranser

Valio och Gasum inleder ett samarbete när Valio, i februari 2019, introducerar en dragbil...

Läs mer

Hybridlastbil för tysta nattleveranser i Stockholm


Nu inleds ett EU-initierat försök med tysta nattleveranser till sex av McDonald’s...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Fortsatt ökat resande med Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent....

Läs mer
Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hå...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se