Facebook


Instagram

Intelligenta drivlösningar för förarlösa AGV-fordon


2019-03-26

Bild: ebm-papst

Automatiska och förarlösa fordon har använts i intralogistiska lösningar under relativt många år. Fördelarna är stora och inte minst hos företag som arbetar efter principerna för Lean Production är AGV:er vanliga. Några av fördelarna är ökad effektivitet och reducerade interna transportkostnader. Även om AGV-fordon inte är något nytt så sker det en snabb utveckling där det ställs allt högre krav på hastighet, precision och driftsäkerhet. Som en följd av det krävs det också drivsystem i AGV-fordonen som svarar upp mot kraven och ebm-papst har utvecklat sådana drivlösningar.

Automatiserade interna transportsystem med AGV-enheter måste ofta ha kapacitet att hantera gods med olika storlek och vikt. Det här gör att det finns ett stort behov av drivenheter med olika uteffekt för att lyfta gods, placera det på AGV:er och sedan förarlöst förflytta godset till en viss plats. De starkt skiftande kraven har drivit på den tekniska utvecklingen hos ebm-papst som kan erbjuda ECI-motorer (Elektroniskt kommuterade innerrotormotorer) med diametrar på 42, 63 och 80 mm och en uteffekt på mellan 50 och 750 W. Den stora bredden på programmet täcker i princip in alla typer av AGV-applikationer.

Moduluppbyggnad förenklar applikationsanpassning
Hos de mest kraftfulla drivenheterna, ECI-63 och ECI-80, är de centrala komponenterna endast 60 mm långa vilket gör att de kan användas även i mindre AGV-enheter där installationsutrymmet ofta är begränsat. Med den kompakta designen har ECI-80 en extremt hög effekttäthet. Vridmomentet överförs via en 15 mm motoraxel.

En speciell egenskap hos ECI-80 är motorns dynamik och möjligheten till kortvarig överbelastning. Den höga effekttätheten och överbelastningskapaciteten gör denna ECI-motor särskilt lämplig ör en lång rad logistikapplikationer som till exempel AGV-system. En låg vikt hos ebm-papst drivlösningar gör också att AGV-fordon klarar längre sträckor och arbetscykler innan det är dags för laddning.

Genom sin modulära konstruktion kan ECI-motorerna flexibelt kombineras med exempelvis önskad styrelektronik, överföringar, kodare och bromsar. Vid sidan av planet- och spårväxlar finns även utrymningsbesparande kronväxlar tillgängliga. När det gäller kontrollelektronik finns valmöjlighet mellan flera olika alternativ: från elektronik med Hall-sensorer för detektering av rotorposition till fullt integrerad styrelektronik med bussgränssnitt.



Källa: ebm-papst


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se