Facebook


Instagram

Kommunerna i Stockholms län kräver en lösning på finansiering av infrastruktur


2017-10-20

Kommunerna i Stockholms län kritiserar Trafikverkets förslag till nationella plan för transportsystemet. Planen saknar lösningar för finansiering och utbyggnad av Tvärförbindelse Södertörn och Östlig förbindelse. Det saknas också en tydlig inriktning för utbyggnaden av Arlandas kapacitet. Regeringen bör förändra Trafikverkets förslag så att infrastrukturen stödjer utvecklingen i Stockholms län.

Storsthlm har samlat länets 26 kommuner i ett gemensamt ställningstagande om utvecklingen av transportinfrastrukturen i Stockholms län. De två stora utmaningarna är att lösa finansieringen av Tvärförbindelse Södertörn och att finansiera fortsatt utredningsarbete av Östlig förbindelse.

– Planeringen av transportsystemet är mycket långsiktig och kommunerna i länet vill ta ett gemensamt ansvar för den strategiska utvecklingen. Regionen behöver både en Östlig förbindelse och Tvärförbindelse Södertörn för att undvika trafikinfarkter i framtiden. Vi anser att staten behöver ta ansvar och stödja den positiva utveckling vi ser i länet, säger Mats Gerdau (M), ordförande Storsthlm och kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

Storsthlm lyfter fram flera argument för att tvärförbindelsen behöver byggas och finansieras fullt ut. Förutom gods- och persontransporter, så har tvärförbindelsen direkta effekter för hur de regionala stadskärnorna kan utvecklas på Södertörn. Kapacitetsbrister i denna del av Storstockholm får effekter i hela länet. Gods som skeppas in till Norvik ska fraktas vidare till hela länet.

­­– Stockholmsregionen är beroende av att transporterna fungerar och bidrar till en hållbar utveckling. Tvärförbindelsen på Södertörn är oerhört viktig för att klara tunga transporter till och från den nya hamnen i Norvik. Den är också avgörande för att kommunerna på Södertörn ska kunna utvecklas och få fler arbetsplatser och bostäder, säger Olle Burell (S), vice ordförande Storsthlm.

Stockholmsregionen är också starkt beroende av omvärlden och lyfter därför fram Arlandas betydelse i remissvaret. Såväl tillgängligheten till Arlanda, som kapaciteten på flygplatsen behöver prioriteras i statens planer för transportsystemet. Utan goda förbindelser med flyg riskerar länet att hamna på efterkälken.

– Sammantaget har Stockholms län fått för lite pengar i förhållande till de behov vi har. Här bor nästan 23 procent av landets befolkning. Vi står för en tredjedel av BNP och vi har ett bostadsbyggnadsbehov som motsvarar 31 procent av hela landet behov. Transportsystemet behöver utvecklas i samma takt som Stockholms län gör som helhet, säger Mats Gerdau.


Källa: Storsthlm


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se