Facebook


Instagram

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter


2019-02-11

Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.
Bild: Märsta Förenade

Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.



Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.
Bild: Märsta Förenade
Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hållbart inom alla områden. Under 2018 så har det arbetet fortlöpt med hög intensitet och de satsningar som gjorts inom miljöområdet har givit gott resultat. Mätningar sker inom många områden men ett av de främsta är uppföljningen av fordonsflottan.

Vid årets start hade totalt 54,89 procent av alla lastbilar Euro6-motorer, som är marknadens just nu bästa motor ur miljöhänseende. När mätningarna gjordes i december 2018 så kunde man konstatera att andelen uppgick till 67,12 procent vilket är en fantastisk ökning med hela 12,23 procent.

I förhållande till den totala fordonsflottan, så innebär detta att ca 45 nya lastbilar börjat köra med den senaste motortekniken.

Samma mätning görs även på maskinsidan som även denna uppdateras löpande. I början av 2018 hade 19,2 procent av maskinerna högsta miljöklass, Steg 4. I december så var motsvarande siffra 31,8, vilket innebär en ökning med 12,6 procent och drygt 20 maskiner som nu har högsta möjliga miljöklass.

– Vi har haft en fantastisk utveckling, men vårt arbete med miljö- & hållbarhetsfrågor fortsätter med ännu högre målsättning, säger Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.
– Vi är självklart stolta över den utveckling och positiva trend vi ser, men för den sakens skull sitter vi inte mätta och nöjda. Nöjda kan vi vara när siffran är 100 procent, men då återstår att finna andra miljömässigt bättre lösningar, vilket vi ständigt arbetar för.

Märsta Förenade har totalt närmare 600 ”enheter” bestående av lastbilar och maskiner. Inga enheter ägs av Märsta Förenade själva, utan dessa ägs av åkerier som får sina uppdrag av Märsta Förenades transportledning.

Man försöker även att få så många som möjligt att köra på de miljömässigt bästa drivmedelsalternativen. Just nu kör den största delen av alla fordon och maskiner på drivmedel från Preem, som genom sin princip om massbalans garanterar Märsta Förenade en CO2-reduktion på 35 procent med en förnybar andel motsvarande 42 procent, beräknat på den totala årsvolymen (11 miljoner liter/år 2018). En andel av fordonen kör även på HVO100, som är framställt av slaktavfall. Den totala siffran av enheter som kör på drivmedel med hög icke-fossil blandning är så hög som 94,3 procent.

– Vi ser oss alltid om efter det bästa drivmedlet, men det är såklart en balansgång mellan ekonomi och miljö, fortsätter Erik Lönn som önskar att det fanns ännu tydligare incitament för att alltid välja det miljömässigt bästa drivmedlet.
– Idag skiljer det ca 1 krona mellan att köpa ”vanlig” diesel eller att köpa HVO100. Uppdragsgivarna måste kravställa tydligare och vara beredda att betala lite mer för att vi ska få fler att välja HVO i tanken, enligt Erik.

Gas skulle möjligtvis kunna vara ett komplement, men enligt Erik Lönn, så kan det passa på de enheter som inte behöver vara i tunnelarbeten, där det är förbjudet med gas-fordon eller maskiner. Dock är tillgången ännu så länge begränsad vad gäller ställen att tanka gas och desto färre för maskiner.



Källa: Märsta Förenade


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se