Facebook

Instagram

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter


2019-02-11

Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.
Bild: Märsta Förenade

Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.



Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.
Bild: Märsta Förenade
Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hållbart inom alla områden. Under 2018 så har det arbetet fortlöpt med hög intensitet och de satsningar som gjorts inom miljöområdet har givit gott resultat. Mätningar sker inom många områden men ett av de främsta är uppföljningen av fordonsflottan.

Vid årets start hade totalt 54,89 procent av alla lastbilar Euro6-motorer, som är marknadens just nu bästa motor ur miljöhänseende. När mätningarna gjordes i december 2018 så kunde man konstatera att andelen uppgick till 67,12 procent vilket är en fantastisk ökning med hela 12,23 procent.

I förhållande till den totala fordonsflottan, så innebär detta att ca 45 nya lastbilar börjat köra med den senaste motortekniken.

Samma mätning görs även på maskinsidan som även denna uppdateras löpande. I början av 2018 hade 19,2 procent av maskinerna högsta miljöklass, Steg 4. I december så var motsvarande siffra 31,8, vilket innebär en ökning med 12,6 procent och drygt 20 maskiner som nu har högsta möjliga miljöklass.

– Vi har haft en fantastisk utveckling, men vårt arbete med miljö- & hållbarhetsfrågor fortsätter med ännu högre målsättning, säger Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.
– Vi är självklart stolta över den utveckling och positiva trend vi ser, men för den sakens skull sitter vi inte mätta och nöjda. Nöjda kan vi vara när siffran är 100 procent, men då återstår att finna andra miljömässigt bättre lösningar, vilket vi ständigt arbetar för.

Märsta Förenade har totalt närmare 600 ”enheter” bestående av lastbilar och maskiner. Inga enheter ägs av Märsta Förenade själva, utan dessa ägs av åkerier som får sina uppdrag av Märsta Förenades transportledning.

Man försöker även att få så många som möjligt att köra på de miljömässigt bästa drivmedelsalternativen. Just nu kör den största delen av alla fordon och maskiner på drivmedel från Preem, som genom sin princip om massbalans garanterar Märsta Förenade en CO2-reduktion på 35 procent med en förnybar andel motsvarande 42 procent, beräknat på den totala årsvolymen (11 miljoner liter/år 2018). En andel av fordonen kör även på HVO100, som är framställt av slaktavfall. Den totala siffran av enheter som kör på drivmedel med hög icke-fossil blandning är så hög som 94,3 procent.

– Vi ser oss alltid om efter det bästa drivmedlet, men det är såklart en balansgång mellan ekonomi och miljö, fortsätter Erik Lönn som önskar att det fanns ännu tydligare incitament för att alltid välja det miljömässigt bästa drivmedlet.
– Idag skiljer det ca 1 krona mellan att köpa ”vanlig” diesel eller att köpa HVO100. Uppdragsgivarna måste kravställa tydligare och vara beredda att betala lite mer för att vi ska få fler att välja HVO i tanken, enligt Erik.

Gas skulle möjligtvis kunna vara ett komplement, men enligt Erik Lönn, så kan det passa på de enheter som inte behöver vara i tunnelarbeten, där det är förbjudet med gas-fordon eller maskiner. Dock är tillgången ännu så länge begränsad vad gäller ställen att tanka gas och desto färre för maskiner.



Källa: Märsta Förenade


Skriv ut





EU:s gemensamma plan för artificiell intelligens kan gynna transportnäringen

I veckan fattade EU:s ministerråd beslut om en gemensam plan för artificiell intelligens (AI). Bland annat understryks behovet av att utveckla yrkesutbildningar inom området och en...

Läs mer
Maxi Grip
Visionsbild: Så här kan det komma att se ut när Barkarbystaden blir först i Europa med självkörande bussar i linjetrafik.

Först i Europa:

Banbrytande samarbete om självkörande fullängdsbussar

Inom ramen för det unika samarbetet med världens modernaste stadstrafik i Barkarby mellan...

Läs mer
Pacetell

Pilotfish satsar på informationssäkerhet

Tomas Gabinus, vd Pilotfish. 

Pilotfish ökar sin satsning på informationssäkerhet, och certifierades nyligen...

Läs mer
Uniteam
Volvo FL Electric, Volvos första eldrivna lastbil, bidrar både till en bättre arbetsmiljö och till en tystare, renare stadsmiljö.

De första helt eldrivna Volvo-lastbilarna levererade till kunder

Den 19 februari överlämnade Volvo Lastvagnar sina två första helt eldrivna...

Läs mer

Snart rullar eldriven sopbil på Göteborgs gator

Den eldrivna sopbilen överlämnades under måndagen till Renovas miljöarbetare som ska köra den.

Tystare och inga avgaser – det är några av fördelarna med den nyutvecklade...

Läs mer


Här är Finlands första biogasdriven långtradare för mjölkleveranser

Valio och Gasum inleder ett samarbete när Valio, i februari 2019, introducerar en dragbil...

Läs mer

Hybridlastbil för tysta nattleveranser i Stockholm


Nu inleds ett EU-initierat försök med tysta nattleveranser till sex av McDonald’s...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Fortsatt ökat resande med Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent....

Läs mer
Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hå...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se