Facebook

Instagram

Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporter


2019-02-11

Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.
Bild: Märsta Förenade

Cirka 45 nya av Märsta Förenades lastbilar har börjat köra med den senaste motortekniken.



Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.
Bild: Märsta Förenade
Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.

Märsta Förenade har en tydligt uttalad vision och strategi att alltid arbeta hållbart inom alla områden. Under 2018 så har det arbetet fortlöpt med hög intensitet och de satsningar som gjorts inom miljöområdet har givit gott resultat. Mätningar sker inom många områden men ett av de främsta är uppföljningen av fordonsflottan.

Vid årets start hade totalt 54,89 procent av alla lastbilar Euro6-motorer, som är marknadens just nu bästa motor ur miljöhänseende. När mätningarna gjordes i december 2018 så kunde man konstatera att andelen uppgick till 67,12 procent vilket är en fantastisk ökning med hela 12,23 procent.

I förhållande till den totala fordonsflottan, så innebär detta att ca 45 nya lastbilar börjat köra med den senaste motortekniken.

Samma mätning görs även på maskinsidan som även denna uppdateras löpande. I början av 2018 hade 19,2 procent av maskinerna högsta miljöklass, Steg 4. I december så var motsvarande siffra 31,8, vilket innebär en ökning med 12,6 procent och drygt 20 maskiner som nu har högsta möjliga miljöklass.

– Vi har haft en fantastisk utveckling, men vårt arbete med miljö- & hållbarhetsfrågor fortsätter med ännu högre målsättning, säger Erik Lönn, Hållbarhetschef på Märsta Förenade.
– Vi är självklart stolta över den utveckling och positiva trend vi ser, men för den sakens skull sitter vi inte mätta och nöjda. Nöjda kan vi vara när siffran är 100 procent, men då återstår att finna andra miljömässigt bättre lösningar, vilket vi ständigt arbetar för.

Märsta Förenade har totalt närmare 600 ”enheter” bestående av lastbilar och maskiner. Inga enheter ägs av Märsta Förenade själva, utan dessa ägs av åkerier som får sina uppdrag av Märsta Förenades transportledning.

Man försöker även att få så många som möjligt att köra på de miljömässigt bästa drivmedelsalternativen. Just nu kör den största delen av alla fordon och maskiner på drivmedel från Preem, som genom sin princip om massbalans garanterar Märsta Förenade en CO2-reduktion på 35 procent med en förnybar andel motsvarande 42 procent, beräknat på den totala årsvolymen (11 miljoner liter/år 2018). En andel av fordonen kör även på HVO100, som är framställt av slaktavfall. Den totala siffran av enheter som kör på drivmedel med hög icke-fossil blandning är så hög som 94,3 procent.

– Vi ser oss alltid om efter det bästa drivmedlet, men det är såklart en balansgång mellan ekonomi och miljö, fortsätter Erik Lönn som önskar att det fanns ännu tydligare incitament för att alltid välja det miljömässigt bästa drivmedlet.
– Idag skiljer det ca 1 krona mellan att köpa ”vanlig” diesel eller att köpa HVO100. Uppdragsgivarna måste kravställa tydligare och vara beredda att betala lite mer för att vi ska få fler att välja HVO i tanken, enligt Erik.

Gas skulle möjligtvis kunna vara ett komplement, men enligt Erik Lönn, så kan det passa på de enheter som inte behöver vara i tunnelarbeten, där det är förbjudet med gas-fordon eller maskiner. Dock är tillgången ännu så länge begränsad vad gäller ställen att tanka gas och desto färre för maskiner.



Källa: Märsta Förenade


Skriv ut



Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

ICA Gruppens vägtransporter fossilfria senast 2030

Senast 2030 ska vägtransporter inom alla ICA Gruppens svenska bolag vara fossilfria. I storstadsregioner i Sverige ska det ske redan 2025. Med en ny bränslestrategi kommer ICA Gruppen ta en...

Läs mer

Goat Fuels väljer Triboron till bränsle för extremracing

Daniel Hultman, VD för Goat Fuels.

Goat Fuels, en utvecklare och producent av etanolbaserade racingbränslen, började under...

Läs mer
 Sofie Persson, lastbilsförare, Forslunds Bulktransport AB i Gävle.

Trendindikatorn 2019:

Fler kvinnor på väg in i branschen

Enligt TYAs färska rapport är behovet av lastbilsförare fortfarande rekordstort. En...

Läs mer

Elbussar börjar köra på fyra linjer i Ale

Under augusti börjar fem elbussar att köra i Ale.

Västtrafiks storsatsning på elbussar kommer nu till Ale. Fem elbussar börjar under...

Läs mer

Miljövinster när Fiskarheden börjar transportera på nyöppnade Västerdalsbanan

Den 20 augusti invigs den nya Västerdalsbanan på upprustade virkesterminalen i...

Läs mer


Fortsatta utmaningar med lägre transportintäkter

Lägre transportintäkter samt kostnader kopplade till företagets...

Läs mer

Ford drar 500 ton med elektrisk F-150 – firar med pickup-emoji

Ford hoppas få med emojin av F-150-pickup inkluderad i det officiella emoji-biblioteket.

Ford släppte i somras en film där en helelektrisk version av F-150, USA:s mest så...

Läs mer

Ökat intresse för cykelturism men mer forskning behövs


Att turista med cykel är en ökande trend. Men det finns mer behov av vetenskaplig...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se