Facebook


Instagram

Radiostyrd lastbil visar framtidens smarta hamnlogistik


2019-10-18

Projektledare Stefan Jacobsson, medverkar i framtidssatsningen Future Lounge på Logistik & Transport, den 5-6 november, på Svenska Mässan.
Bild: Svenska Mässan
Projektledare Stefan Jacobsson, medverkar i framtidssatsningen Future Lounge på Logistik & Transport, den 5-6 november, på Svenska Mässan.

Tid är pengar. Att slippa väntetider och skapa optimala flöden in och ut ur våra hamnar har länge varit en dröm för alla inblandade parter. Med Chalmers-projektet DREAMIT kan drömmen bli verklighet.
– Resultaten är lovande, säger projektledaren Stefan Jacobsson, som medverkar i framtidssatsningen Future Lounge på Logistik & Transport, den 5-6 november, på Svenska Mässan.

Forskning gör skillnad. Det får besökarna i nya framtidsområdet Future Lounge på årets Logistik & Transport, 5–6 november, se konkreta bevis på.

Satsningen, som görs i samarbete med Chalmers, lyfter fram aktuella forskningsprojekt med hög utvecklingspotential på logistikområdet. Ett av de aktuella projekten är DREAMIT (Digital Accesshantering i Realtid för Intermodala Transporter).

Här demonstreras, med hjälp av en radiostyrd minilastbil, hur man skapar flexibla och kostnadseffektiva incheckningslösningar i hamnterminaler.

– Vi ska simulera ett verkligt flöde, förklarar Stefan Jacobsson.

Projektet har tagit ett helhetsgrepp för att effektivisera containerflödena, även om sjöfarten än så länge inte är direkt involverad.

– Man kan säga att vi stannar där vattnet börjar. Vi har alltså koncentrerat oss på landtransporter, lastbilar och tåg, till och från Göteborgs Hamn.


System uppbyggt på beacons

Chalmers koordinerar projektet där nio olika partners, bland dem tre åkerier och två tågoperatörer, ingår. Systemet är uppbyggt på beacons, små radiostationer som sänder ut Bluetooth-signaler, placerade på strategiska ställen på terminalen: vid in- och utcheckning, lastning och lossning.

I lastbilarnas cockpit finns smartphones med en specialutvecklad app. När appen känner av signalen från en beacon triggas en timer som då kan mäta hur lång tid olika aktiviteter tar: att checka in och ut, att lasta och lossa, m m.

Med den informationen som grund kan processerna optimeras.

– Man kan säga att det handlar om att få rätt resurs vid rätt tidpunkt på rätt plats, säger Stefan.

Bland annat genom att förbättra tidsloggen: terminalen kommer överens med åkeriet eller tågoperatören om att komma vid en viss tidpunkt för att få direktaccess till en viss container. Eller om att få tillgång till en så kallad priority lane, som ger förtur i kön när man ska hämta sin container.

– Men appen kan egentligen göras hur avancerad som helst, berättar Stefan.
– Den kan trigga igång informationsdelning, till exempel kan åkeriet få veta att nu åker lastbilen från terminalen och beräknas vara framme om en halvtimme.

Appen kan även meddela numret på den container som ska lämnas och ge numret på en annan som ska hämtas. Tidsvinsterna kan bli enorma genom att åkeriet kan förbereda transporterna på ett helt nytt sätt.

– Vi ser stora vinningar för åkerier och tågoperatörer men även för terminalen i hamnen, som då kan effektivisera sina flöden och minska kostsamma extra lyft. Det här är ett system alla parter kan tjäna på! 




Källa: Svenska Mässan


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se