Facebook


Instagram

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten


2018-06-22

Bild: VTI

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.

De fåtal studier som gjorts tidigare visar att automatväxlad bil kan öka säkerheten för framförallt äldre och funktionshindrade, men att det även finns vissa fördelar för yngre när de inte behöver koncentrera sig på växlingen. Andra undersökningar påtalar att automatisk växellåda minskar stressen i tätort men att körningen kan bli för monoton på motorväg, vilket kan ha en negativ effekt.

I en delstudie har VTI analyserat skillnaden i olycksrisk mellan automatväxlade bilar och manuellt växlade bilar, vilken visar att det finns få skillnader.

– Resultaten från vår enkät och intervjuer med trafiklärare visar att majoriteten tror att de elever som väljer att köra med en automatiskt växlad bil genomgår en kortare utbildning och därför tror trafiklärarna inte att den blir bättre, säger Sonja Forward.

Slutsatsen från denna studie visar att frågan kvarstår om det finns några trafiksäkerhetsvinster med att uppmuntra fler att genomföra sin förarutbildning med en automatväxlad bil. Resultaten pekar på att de med automat inte övningskör lika många timmar på trafikskola, jämfört med de som kör med manuellt växlad bil. Detta kan innebära att de inte får lika mycket erfarenhet, vilket kan vara en anledning till att de mer sällan klarade förarprovet efter ett försök.

– Ambitionen verkar fortfarande vara att det ska gå så fort som möjligt att ta körkortet och att fokus är på att hantera bilen. Visserligen kan övningskörning med en automatväxlad bil ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster eftersom förarutbildningen borde handla om mer än hanteringen av fordonet, säger Sonja Forward.

Resultaten från enkätstudien med nyblivna körkortstagare visar att majoriteten hade övningskört med manuellt växlad bil. De som genomfört körprovet med en automa­tiskt växlad bil hade övat mindre privat än de som körde en manuellt växlad bil. Anledningen till att de övningskört med automat är oftast att de endast haft tillgång till en sådan bil.

Då det handlar om förarprovet är det relativt stora skillnader mellan de två olika grupperna. Det var vanligare att provet bokats som privatist och att kunskapsprovet var på annat språk än svenska om provet gjordes med en automatväxlad bil. Deltagare i denna grupp behövde också genomföra flera prov innan de blev godkända.

– Gruppen som genomfört provet med en automatiskt växlad bil har tagit färre lektioner på skola och det är också en större andel som kört mest på en trafikskola i början av sin utbildning. Antalet lektioner är också färre i gruppen som kört automatväxlad bil.

Om studien

Studien innefattade en 1) kunskapsöversikt om betydelsen av automatisk växellåda i förarutbildning och uppkörning, inklusive en statistisk olycksanalys som jämför automatväxlade bilar med manuellt växlade bilar, 2) intervjustudie med fyra trafiklärare och enkätstudie med 34 trafiklärare om deras syn på övningskörning med automatväxlad bil, 3) enkätundersökning riktad till 949 nyblivna körkortsinnehavare i åldern 18 till 25 år.




Källa: VTI


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se