Facebook


Instagram

Viktigt att bygga ett starkt och lockande varumärke


2019-10-14

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.
Bild: Elmia
Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Regeringen beslutade förra året om en ny nationell plan som innebär en satsning på nära 700 miljarder kronor på transportsystemet. En infrastruktursatsning som genererar tusentals nya arbeten. Men hur ska branschen locka medarbetare?
– Ett starkt varumärke kan inte köpas, det måste byggas, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Siffror visar att järnvägsbranschen behöver upp emot 2 000 nya medarbetare inom de närmsta fyra–fem åren i form av lokförare och tåg- och signaltekniker. För att lyckas måste varumärket locka både nytillkomna på arbetsmarknaden och de som vill byta bransch, såväl kvinnor som män.

– Branschen är i behov av både kvalitet och kvantitet, men det viktigaste är att branschen lockar sökande, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

– Det är viktigt att visa värdet av den funktion som skapas. Oavsett om det handlar om bygg- eller järnvägsbranschen gäller det att hitta lösningar som passar alla.

Henrik Dahlin på MTR hittar många likheter mellan bygg- och järnvägsbranschen. Båda domineras av män och för att locka fler kvinnor till mansdominerande branscher krävs förändring.

– Vår bransch, järnvägen, kan ta lärdom av alla branscher, här finns mycket att hämta och utveckla. Enkla saker som jargong och attityd, områden där delar kan göras bättre, säger Henrik.

Sverige står inför stora utmaningar när det handlar om infrastruktur och byggnation de kommande tio åren. Utveckling, byggande och underhåll av redan befintlig infrastruktur pågår redan för fullt, men det behöver byggas mer. Med ny arbetskraft som lockas till branschen av dess varumärke.

– Infrastruktur är själva motorn och drivkraften i hela grundfundamentet. För att då locka nya medarbetare krävs lösningar som är lockande för alla, män och kvinnor, svenskar och nyanlända, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Är det spännande teknik som ska locka ungdomar eller de som vill byta bransch? Vad är det som ska förmedlas? Vad som än krävs, så måste branschen börja hitta nya marker, och det nu.

Sverige står inför en enorm satsning när det handlar om transportsystemet och infrastruktur. Tusentals nya arbetstillfällen kommer att skapas.

– En viktig del är att synas på rätt arenor och att hitta nya där ungdomarna finns. Här är det viktigt att prata om mångfald, oavsett etnicitet och kön, säger Henrik Dahlin.



Källa: Elmia


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se