Facebook

Instagram

Volvo Lastvagnar presenterar sin andra eldrivna lastbilsmodell på tre veckor


2018-05-09

Bild: Volvo Lastvagnar

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. Volvo FE Electric är avsedd för tyngre stadsdistribution och soptransporter med totalvikter på upp till 27 ton. Försäljningen påbörjas i Europa 2019.

– Med introduktionen av Volvo FE Electric har vi ett komplett program av eldrivna lastbilar för stadstrafik och tar ytterligare ett strategiskt viktigt steg i utvecklingen av vårt totalerbjudande inom elektrifierade transportlösningar. Det öppnar för nya samarbeten med städer som vill förbättra luftkvaliteten, reducera trafikbullret och minska trängseln vid rusningstrafik genom att kunna utföra nyttotransporter på ett tyst och avgasfritt sätt under till exempel tidiga morgnar eller sena kvällar, säger Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson.

Den första Volvo FE Electric är en sopbil som i början av 2019 kommer att sättas i trafik i Tysklands näst största stad, Hamburg. Sopbilens påbyggnad är framtagen i samarbete med FAUN, som är Europas största lastbilspåbyggare.

– Hamburg, som 2011 utsågs till European Green Capital av EU, har länge arbetat brett och framgångsrikt med grön och hållbar stadsutveckling. Det gäller inte minst på transportområdet, där elektrifierade bussar från Volvo redan används i kollektivtrafiken. De erfarenheter och ambitioner som finns här gör Hamburg till en mycket intressant samarbetspartner för oss, säger Jonas Odermalm, chef för produktstrategi Volvo FL och Volvo FE på Volvo Lastvagnar.

Prof. Dr. Rüdiger Siechau, CEO för Stadtreinigung Hamburg, ser en stor potential för eldrivna lastbilar i städer, sett ur ett miljöperspektiv.

– I dagsläget släpper var och en av våra 300 konventionella sopbilar ut cirka 31,300 kg koldioxid per år. En eldriven sopbil med ett batteri som klarar ett helt arbetsskift på åtta till tio timmar innebär ett tekniskt genombrott. En annan fördel är att Stadtreinigung Hamburg har klimatneutral elektricitet som kan användas för att ladda batterierna.

Nya Volvo FE Electric kommer att tillverkas i flera varianter för olika typer av transportuppdrag. Till exempel med Volvos hytt med lågt insteg, som både gör det enklare att kliva i och ur lastbilen och att hålla säker uppsikt över omgivande trafik. Även arbetsmiljön förbättras tack vare den låga ljudnivån och vibrationsfria driften. Batterikapaciteten kan optimeras efter behov och laddningen kan ske antingen via elnätet eller snabbladdningsstationer.

– Våra helhetslösningar för elektrifierade transporter utformas för varje kunds och varje stads specifika behov. Förutom fordon kommer vi att erbjuda allt från ruttanalys till servicetjänster och finansiering via vårt nätverk av återförsäljare och verkstäder i Europa. Vi har också ett väl utvecklat samarbete med leverantörer av laddningsinfrastruktur, säger Jonas Odermalm

Fakta Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar

Volvo FE Electric

  •  Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 27 ton.
  •  Drivlina: Två elmotorer med en total maxeffekt på 370 kW (kontinuerligt effektuttag på 260 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorerna, 850 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 28 kNm.
  •  Energilagring: Litiumjonbatterier, 200-300 kWh.
  •  Räckvidd: Upp till 200 km.
  •  Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
  •  Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timmar, lågeffektladdning cirka 10 timmar.

Volvo FL Electric

  •  Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 16 ton.
  •  Drivlina: Elmotor med en total maxeffekt på 185 kW (kontinuerligt effektuttag på 130 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorn, 425 Nm. Max.vridmoment på bakaxeln, 16 kNm.
  •  Energilagring: Litiumjonbatterier, totalt 100-300 kWh.
  •  Räckvidd: Upp till 300 km.
  •  Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
  •  Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier: snabbladdning tar 1-2 timmar (DCladdning), nattladdning upp till 10 timmar (AC-laddning) med en maximal batterikapacitet på 300 kWh.




Källa: Volvo Lastvagnar

Skriv ut



Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.
Linde utökar utbudet av litiumjontruckar med kraftfulla motviktstruckar med lastkapacitet upp till åtta ton.

Komplett utbud av litiumjondrivna truckar

De största elektriska motviktstruckarna från Linde Material Handling finns nu tillgängliga med litiumjonbatterier. Det innebär därmed att det går att välja mellan...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro


Växande städer utmanar logistikbranschen

Befolkningen i städerna ökar. Vid slutet av förra året bodde nästan 8,8...

Läs mer
Swede-wheel550

Airmee expanderar kraftigt och rekryterar Head of Growth

Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling.

Airmee växer kraftigt i takt med att e-handeln och efterfrågan på snabba...

Läs mer


Synergi i Teknologin

SSI SCHÄFER har tecknat avtal med Premier Farnell och ska bygga en 361 000 kvadrat meter ny...

Läs mer
Thomas Andersson säljchef Skoogs Bränsle, Peter Bohm VD Malmtransporter Norr AB.

Ännu en stor affär för Skoogs Bränsle - levererar drivmedel till gruvan i Pajala

Skoogs Bränsle kommer att leverera drivmedel till Kaunis Irons gruva i Pajala, en affär...

Läs mer

Minskad klimatpåverkan genom flytt av ICAs vatten från Norge till Köping

ICAs mineralvatten flyttar hem och tappas nu från en källa norr om Köping, frå...

Läs mer
IKEA har en global målsättning om ha 100 % eldrivna hemleveranser eller andra leveranslösningar med nollutsläpp till 2025. Här eldrivna rickshaws i Indien, som kör ut varor till kunderna i Hyderabad.

IKEA siktar på nollutsläpp för hemleveranser i fem storstäder till 2020

IKEA-koncernen växlar nu upp takten för att nå 100 % utsläppsfria...

Läs mer

Bussåkandet ökade trots det fina sommarvädret

Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss.

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad....

Läs mer

Swedolkoncernen samlar logistikverksamheten i Sverige till Örebro

Styrelsen för Swedol AB (publ) har fattat beslut om att samla all logistikverksamhet i Sverige...

Läs mer
När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten fö...

Läs mer

Martin Nilsson ny försäljningschef för PostNords Air & Ocean-verksamhet

Martin Nilsson tar över försäljningsansvaret för Postnords flyg- och sjöfrakt.

Martin Nilsson tar över försäljningsansvaret för Postnords flyg- och sjö...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se