Facebook

Instagram

Volvo Lastvagnar presenterar sin andra eldrivna lastbilsmodell på tre veckor


2018-05-09

Bild: Volvo Lastvagnar

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. Volvo FE Electric är avsedd för tyngre stadsdistribution och soptransporter med totalvikter på upp till 27 ton. Försäljningen påbörjas i Europa 2019.

– Med introduktionen av Volvo FE Electric har vi ett komplett program av eldrivna lastbilar för stadstrafik och tar ytterligare ett strategiskt viktigt steg i utvecklingen av vårt totalerbjudande inom elektrifierade transportlösningar. Det öppnar för nya samarbeten med städer som vill förbättra luftkvaliteten, reducera trafikbullret och minska trängseln vid rusningstrafik genom att kunna utföra nyttotransporter på ett tyst och avgasfritt sätt under till exempel tidiga morgnar eller sena kvällar, säger Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson.

Den första Volvo FE Electric är en sopbil som i början av 2019 kommer att sättas i trafik i Tysklands näst största stad, Hamburg. Sopbilens påbyggnad är framtagen i samarbete med FAUN, som är Europas största lastbilspåbyggare.

– Hamburg, som 2011 utsågs till European Green Capital av EU, har länge arbetat brett och framgångsrikt med grön och hållbar stadsutveckling. Det gäller inte minst på transportområdet, där elektrifierade bussar från Volvo redan används i kollektivtrafiken. De erfarenheter och ambitioner som finns här gör Hamburg till en mycket intressant samarbetspartner för oss, säger Jonas Odermalm, chef för produktstrategi Volvo FL och Volvo FE på Volvo Lastvagnar.

Prof. Dr. Rüdiger Siechau, CEO för Stadtreinigung Hamburg, ser en stor potential för eldrivna lastbilar i städer, sett ur ett miljöperspektiv.

– I dagsläget släpper var och en av våra 300 konventionella sopbilar ut cirka 31,300 kg koldioxid per år. En eldriven sopbil med ett batteri som klarar ett helt arbetsskift på åtta till tio timmar innebär ett tekniskt genombrott. En annan fördel är att Stadtreinigung Hamburg har klimatneutral elektricitet som kan användas för att ladda batterierna.

Nya Volvo FE Electric kommer att tillverkas i flera varianter för olika typer av transportuppdrag. Till exempel med Volvos hytt med lågt insteg, som både gör det enklare att kliva i och ur lastbilen och att hålla säker uppsikt över omgivande trafik. Även arbetsmiljön förbättras tack vare den låga ljudnivån och vibrationsfria driften. Batterikapaciteten kan optimeras efter behov och laddningen kan ske antingen via elnätet eller snabbladdningsstationer.

– Våra helhetslösningar för elektrifierade transporter utformas för varje kunds och varje stads specifika behov. Förutom fordon kommer vi att erbjuda allt från ruttanalys till servicetjänster och finansiering via vårt nätverk av återförsäljare och verkstäder i Europa. Vi har också ett väl utvecklat samarbete med leverantörer av laddningsinfrastruktur, säger Jonas Odermalm

Fakta Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar

Volvo FE Electric

  •  Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 27 ton.
  •  Drivlina: Två elmotorer med en total maxeffekt på 370 kW (kontinuerligt effektuttag på 260 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorerna, 850 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 28 kNm.
  •  Energilagring: Litiumjonbatterier, 200-300 kWh.
  •  Räckvidd: Upp till 200 km.
  •  Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
  •  Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timmar, lågeffektladdning cirka 10 timmar.

Volvo FL Electric

  •  Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 16 ton.
  •  Drivlina: Elmotor med en total maxeffekt på 185 kW (kontinuerligt effektuttag på 130 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorn, 425 Nm. Max.vridmoment på bakaxeln, 16 kNm.
  •  Energilagring: Litiumjonbatterier, totalt 100-300 kWh.
  •  Räckvidd: Upp till 300 km.
  •  Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
  •  Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier: snabbladdning tar 1-2 timmar (DCladdning), nattladdning upp till 10 timmar (AC-laddning) med en maximal batterikapacitet på 300 kWh.




Källa: Volvo Lastvagnar

Skriv ut





Drivmedelspriserna de högsta någonsin idag

Bensin- och dieselpriserna steg idag till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor...

Läs mer
EntreprenadLive550
Första CF electric.

DAF lanserar den första CF Electric

Tillsammans med VDL Groep kommer DAF Trucks under 2018 att släppa den första serien av CF...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholm.

Stark SL-ekonomi öppnar för nysatsningar på kollektivtrafiken

SL går fortsatt starkt efter flera år av intensivt arbete med att stärka...

Läs mer
Swede-wheel550


Rusning för sommarbiljetter hos MTR Express

Bokningar för sommarresor med MTR Express slår rekord, hittills är antalet...

Läs mer

Umeå Kommunföretags tilldelningsbeslut rörande elbussupphandling

Hybricon meddelar att Umeå Kommunföretag valt att tilldela en annan leverantör...

Läs mer
Bertil Kinnunen (S), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Sommarbiljett för UL-trafiken

Nu inför UL en sommarbiljett för vuxna och pensionärer. Sommarbiljetten innebär...

Läs mer

Trafikverket ska utvärdera vinterns snöröjning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att utvärdera snöröjningen på de...

Läs mer


Catena investerar 107 Mkr i Jönköping och tecknar hyresavtal med Procurator

Catena investerar 107 Mkr i en befintlig logistikbyggnad i Jönköping och tecknar idag ett...

Läs mer


Volvo Lastvagnar presenterar sin andra eldrivna lastbilsmodell på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna...

Läs mer
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av...

Läs mer

Lernia och Toyota i samarbete för att säkra behovet av truckförare

Logistikbranschen växer och behovet av bland annat ansvarsfulla truckförare ökar...

Läs mer
Megatåget väger hela 5 200 ton med last, har 52 vagnar, och längden med lok är 690 meter. Megatåget kommer årligen att transportera över en miljon ton.

Ett rekordtungt och 690 meter långt godståg transporterar SSABs stål från Brahestad till Tavastehus

Finlands till massan största godståg började på valborgsmässoafton...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se