Facebook

Instagram

Volvo Lastvagnar presenterar sin andra eldrivna lastbilsmodell på tre veckor


2018-05-09

Bild: Volvo Lastvagnar

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. Volvo FE Electric är avsedd för tyngre stadsdistribution och soptransporter med totalvikter på upp till 27 ton. Försäljningen påbörjas i Europa 2019.

– Med introduktionen av Volvo FE Electric har vi ett komplett program av eldrivna lastbilar för stadstrafik och tar ytterligare ett strategiskt viktigt steg i utvecklingen av vårt totalerbjudande inom elektrifierade transportlösningar. Det öppnar för nya samarbeten med städer som vill förbättra luftkvaliteten, reducera trafikbullret och minska trängseln vid rusningstrafik genom att kunna utföra nyttotransporter på ett tyst och avgasfritt sätt under till exempel tidiga morgnar eller sena kvällar, säger Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson.

Den första Volvo FE Electric är en sopbil som i början av 2019 kommer att sättas i trafik i Tysklands näst största stad, Hamburg. Sopbilens påbyggnad är framtagen i samarbete med FAUN, som är Europas största lastbilspåbyggare.

– Hamburg, som 2011 utsågs till European Green Capital av EU, har länge arbetat brett och framgångsrikt med grön och hållbar stadsutveckling. Det gäller inte minst på transportområdet, där elektrifierade bussar från Volvo redan används i kollektivtrafiken. De erfarenheter och ambitioner som finns här gör Hamburg till en mycket intressant samarbetspartner för oss, säger Jonas Odermalm, chef för produktstrategi Volvo FL och Volvo FE på Volvo Lastvagnar.

Prof. Dr. Rüdiger Siechau, CEO för Stadtreinigung Hamburg, ser en stor potential för eldrivna lastbilar i städer, sett ur ett miljöperspektiv.

– I dagsläget släpper var och en av våra 300 konventionella sopbilar ut cirka 31,300 kg koldioxid per år. En eldriven sopbil med ett batteri som klarar ett helt arbetsskift på åtta till tio timmar innebär ett tekniskt genombrott. En annan fördel är att Stadtreinigung Hamburg har klimatneutral elektricitet som kan användas för att ladda batterierna.

Nya Volvo FE Electric kommer att tillverkas i flera varianter för olika typer av transportuppdrag. Till exempel med Volvos hytt med lågt insteg, som både gör det enklare att kliva i och ur lastbilen och att hålla säker uppsikt över omgivande trafik. Även arbetsmiljön förbättras tack vare den låga ljudnivån och vibrationsfria driften. Batterikapaciteten kan optimeras efter behov och laddningen kan ske antingen via elnätet eller snabbladdningsstationer.

– Våra helhetslösningar för elektrifierade transporter utformas för varje kunds och varje stads specifika behov. Förutom fordon kommer vi att erbjuda allt från ruttanalys till servicetjänster och finansiering via vårt nätverk av återförsäljare och verkstäder i Europa. Vi har också ett väl utvecklat samarbete med leverantörer av laddningsinfrastruktur, säger Jonas Odermalm

Fakta Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar

Volvo FE Electric

  •  Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 27 ton.
  •  Drivlina: Två elmotorer med en total maxeffekt på 370 kW (kontinuerligt effektuttag på 260 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorerna, 850 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 28 kNm.
  •  Energilagring: Litiumjonbatterier, 200-300 kWh.
  •  Räckvidd: Upp till 200 km.
  •  Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
  •  Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timmar, lågeffektladdning cirka 10 timmar.

Volvo FL Electric

  •  Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 16 ton.
  •  Drivlina: Elmotor med en total maxeffekt på 185 kW (kontinuerligt effektuttag på 130 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorn, 425 Nm. Max.vridmoment på bakaxeln, 16 kNm.
  •  Energilagring: Litiumjonbatterier, totalt 100-300 kWh.
  •  Räckvidd: Upp till 300 km.
  •  Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
  •  Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier: snabbladdning tar 1-2 timmar (DCladdning), nattladdning upp till 10 timmar (AC-laddning) med en maximal batterikapacitet på 300 kWh.




Källa: Volvo Lastvagnar

Skriv ut



Regeringens lönesubventioner ger fler chansen att komma in på arbetsmarknaden


Logent har i samarbete med Arbetsförmedlingen arbetat med ”Social Hållbar Bemanning”. Tack vare stödet från Arbetsförmedlingen och regeringsförslaget om...

Läs mer
Maxi Grip
Skogsskövling i torvrik mark i den indonesiska provinsen Riau år 2006 för anläggande av palmoljeplantage

PFAD motas bort som råvara till förnybar diesel

Efter att ha samlat stöd från alliansen och vänsterpartiet har övergå...

Läs mer
Swede-wheel550


Låg framtidstro på dieseldrivna fordon – näst intill utdöda år 2050

Drygt åtta av tio svenskar tror på en fossilfri fordonsflotta innan år 2050....

Läs mer

Eberspächer förvärvar Kalori – specialist på klimatsystem för fordon

Eberspächer-koncernens huvudkontor i Esslingen, Tyskland.

Esslingen / Lyon – Eberspächer utökar sin expertis som leverantör av...

Läs mer

Cramo satsar på bygglogistik


För att möta kundernas framtida behov av en effektiv, säker och hållbar...

Läs mer
Besikta Bilprovning öppnar ny station för tungtrafik i Norrköping.

Snart öppnar Besikta för tungtrafik i Norrköping

I början av december slår Besikta Bilprovning upp portarna till en helt ny station i...

Läs mer


Castellum välkomnar nya hyresgäster till logistikfastighet i Rosersberg

PostNord, Veddesta distribution och musikinstrument- återförsäljaren Gear4music har...

Läs mer
Från vänster: Carl Johan Enegren, som har rekryterats som Business Analyst till Logicenters svenska kontor och Mads Fjeldhoff tillsätts som Transaction Associate hos Logicenters i Danmark.

Logicenters rekryterar i Sverige och Danmark

Med en hög ambition för kommande år stärker Logicenters sin position i Norden...

Läs mer
Lars-Göran Nilsson – Arctest Försäljningsansvarig Sverige, Johan Lidgren – BTC Testansvarig, Rickard Lindström – BTC Marknadschef, Johan Kinnula – Arctest Vd, Markus Juvonen – Arctest Projektledare.

Arctest levererar mobil testcontainer till Saab Bofors testcenter i Karlskoga

Den 1.a november levererade Arctest den första mobila testcontainern för klimattester...

Läs mer
Sara Laginder och Sara Hurtig leder pilotprojektet för att minska resande med flyg.

Utbytesstudenter uppmuntras välja tåg före flyg i nytt hållbarhetsprojekt

Uppsala universitet lanserar ett pilotprojekt för att minska klimatpåverkan. Under...

Läs mer
Linde Material Handling lanserar funktionen Zone Intelligence.

Ökad säkerhet i truckmiljön med Zone Intelligence

Linde Material Handling utökar fleet managementsystemet Connect med funktionen Zone...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se