Facebook


Instagram

Volvo Lastvagnar testar hybridfordon för fjärrtrafik


2017-02-28

Bild: Volvo Lastvagnar

I sin senaste konceptlastbil har Volvo Lastvagnar utvecklat sitt första hybridfordon för fjärrtransporter. Kombinerat med de övriga förbättringarna av fordonet ger detta en minskning av bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen på omkring 30 procent.

Volvo Lastvagnar presenterade sin nya konceptlastbil första gången i maj 2016 och har nu utvecklat och förbättrat den ytterligare. Förutom den förbättrade aerodynamiken, det lägre rullmotståndet och den minskade vikten har den nya versionen också fått en hybriddrivlina – en av de första i sitt slag för tunga fjärrtransporter.

– Vi vill leda utvecklingen inom elektromobilitet och ständigt tänja på gränserna när det gäller att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

– De kommande åren kommer vi att övergå mer och mer till förnybar energi i samhället. I den utvecklingen är vi övertygade om att elektromobilitet och hybridteknik kommer att spela en allt viktigare roll. Drivlinan i vår konceptlastbil har utvecklats för att öka transporteffektiviteten och visa vägen mot mer hållbara transporter. Vår konceptlastbil kommer att ge oss värdefull kunskap och erfarenhet som kan hjälpa oss att utveckla tekniken ytterligare, säger han.

Volvos konceptlastbil är resultatet av den svenska delen av ett bilateralt forskningsprojekt som genomförts i samarbete med Energimyndigheten i Sverige och energidepartementet i USA.

En amerikansk konceptlastbil utvecklades inom ramarna för USA:s energidepartements SuperTruck-program, som drivs i syfte att främja forskning och utveckling för förbättrad transporteffektivitet för fjärrtransporter i Nordamerika.

Fakta: Elhybriddrivlina
-
Återvinner energin vid körning i nedförsbackar som är brantare än en procent och vid bromsning. Energin lagras i batterierna och används för att driva lastbilen i elläge på plana körsträckor och i mindre branta backar.

- En förbättrad version av Volvo Lastvagnars körstödsystem I See, som har utvecklats speciellt för hybriddrivlinan.

-Vid fjärrtransporter uppskattas hybriddrivlinan kunna bidra till att förbränningsmotorn kan vara avstängd i upp till 30 procent av körtiden. Det sparar mellan fem och tio procent bränsle, beroende på fordonstyp och körcykel.

Källa: Volvo Lastvagnar


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se