Facebook

Instagram

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore


2018-01-11

<span class=\
Bild:JCT
Volvo ska testa självkörande bussar vid Singapores nya testalänggning för autonoma fordon.

<span class=\
Bild:Volvo
Volvo ska testa självkörande bussar vid Singapores nya testalänggning för autonoma fordon.

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna  bussar. Projektet ingår i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik.

Singapore och dess transportmyndighet (Land Transport Authority, LTA) är kända för sin satsning på kollektivtrafik och självkörande fordon. Målet är att skapa en hållbar stadsmiljö. Singapore har uttalat att självkörande bussar ska införas i flera områden i landet år 2022.

För Volvo är detta första gången man utför tester med självkörande stadsbussar. Volvokoncernen har tidigare visat upp självkörande demonstrationsfordon inom gruvdrift, stenbrott och sophämtning.

– Det finns ett snabbt växande intresse för både självkörande och eldrivna fordon i städer världen över. Tillsammans med NTU, som är ett av de ledande tekniska universiteten i världen, får vi nu möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad med höga ambitioner för kollektivtrafiken, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. 

Basen i projektet kommer att utgöras av två helt eldrivna 12-meters Volvo 7900 Electric, av samma typ som Volvo Bussar idag säljer kommersiellt. Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform.

En av de självkörande elbussarna kommer att användas på Singapores nya, avancerade testanläggning för autonoma fordon, CETRAN*. Här kommer forskarna vid NTU att kunna testa nya funktioner och undersöka hur bussen interagerar med andra trafikanter i olika situationer inom ett avgränsat område. Den andra bussen kommer att användas för tester i bussdepå tillsammans med operatören SMRT. Ambitionen är att morgondagens självkörande bussar ska kunna tanka, ladda batterierna, köra till tvätt och parkera - helt automatiskt.

Samarbetet mellan Volvo Bussar och NTU sträcker sig till att börja med över en tvåårsperiod. De gemensamt utvecklade, självkörande elbussarna kommer att levereras till Singapore i början av 2019. Snabbladdningsstationer baserade på det gemensamma gränssnittet OppCharge ska levereras av ABB.

Volvo Bussar är en av världens ledande tillverkare av elektrifierade bussar och har hittills sålt över 3800 hybridbussar, elhybridbussar och helt eldrivna bussar.

*Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles

Självkörande Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv. Tyst och utsläppsfri drift samt 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  • Bussarna kommer att utrustas med GPS och lidarbaserat (laserteknik) system för kartläggning, positionering och avkänning av området runt fordonet. Automatisk reglering av styrning, växling och hastighet.  



Källa: Volvo

Skriv ut





Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Att transportnäringens utbildningar matchar företagens behov är avgörande för att kunna möta företagens stora efterfrågan på kompetens. Därför...

Läs mer
BusinessRegionÖrebro
<span class=\

Jernhusen tar över bussterminalen på Cityterminalen

Jernhusen köper Stockholms stads aktieinnehav i Stockholms Terminal AB (STAB) på...

Läs mer
Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Green Cargo maximerar volymkapaciteten åt Söderenergi med nya XXXL-containrar

Det är åtta år sedan Green Cargo transporterade den första leveransen med...

Läs mer
Swede-wheel550

Debatt: Transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

Niklas Knight, vd på Best Transport, skriver i debattartikeln att transportbranschen måste ta ett gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från...

Läs mer

5 000 bilister erbjuds fria resor med Länstrafiken i två veckor


Nu kommer cirka 5 000 personer i länet som vanligtvis pendlar med bil till och från...

Läs mer


Nudgingteorin bekräftas av årets nobelprisvinnare och SAFER testar nu teorin för ökad trafiksäkerhet

Kungliga Vetenskapsakademin beslutade att tilldela Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap...

Läs mer
\

Fortfarande stor brist på lastbilsförare

Arbetsmarknaden för lastbilsförare är fortsatt mycket god. Det visar TYAs...

Läs mer


"Tidsgränsen för klampning bör tas bort"

Sveriges Åkeriföretag vill att tidsgränsen för klampning tas bort vid brott...

Läs mer

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner...

Läs mer

Personliga fordonsskyltar ger fyra miljoner till ökad trafiksäkerhet

Skyltfonden bildades hösten 1988 och ska ge ekonomiskt stöd för utveckling av goda...

Läs mer
<span class=\

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal...

Läs mer


Tillgänglighet i det hållbara samhället

Generaldirektörerna för Trafikverket, Luftfartsverket, Trafikanalys, Sjöfartsverket...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se