Facebook


Instagram

Därför påverkas spårtrafiken av löv på spåren


2019-10-18

Bild: Gustav Kaiser

Vad kan lite löv på spåren göra? Ganska mycket, om du frågar förarna i SL:s spårtrafik, framför allt på Gröna linjen. Trots krav på att hålla tidtabellen måste de dra ner farten om tåget riskerar att glida vid inbromsning på stationen.

När hösten kommer och löven faller är det många SL-resenärer som frustreras över fenomenet spårhalka, att tåget saktar in för att löv har lagt sig på spåren. De är inte ensamma. För förarna är det frustrerande. De känner med resenärerna som blir försenade, men måste sätta säkerheten först i alla lägen.

Så här förklarar Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL, vad lövhalka egentligen är:

– De fuktiga löven klistrar sig fast på spåren. När tåg efter tåg passerar mosas löven ner till en massa, hal som såpa. Det säger sig självt att det leder till att föraren måste sänka hastigheten – för att undvika att tåget glider vid inbromsning.

Speciellt på tunnelbanans gröna linje är det ett problem, eftersom den har flest utomhusstationer och många backar. Backarna beror på att systemet är byggt så för att återvinna energi och slita mindre på bromsarna. Tågen får skjuts ut från stationen och bromsas upp när de ska in på stationerna – en genialisk idé för miljön men som just vid lövhalka gör att tågen kan ha lite extra svårt vid acceleration eller inbromsning.

– Självklart gör vi vad vi kan för att förbereda till exempel tunnelbanans spår inför hösten: Vi tar bort träd, buskar och sly från området kring spåren för att undvika att grenar och löv faller ner på rälsen. Smuts, som avgaspartiklar och olja, tvättas bort för att löven inte ska fastna på rälsen. Allt detta sker nattetid för att inte störa trafiken, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

För att läsa av väderförhållandena och anpassa tunnelbanetrafiken finns även tre väderstationer längs banorna. De samlar in fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning.


Fakta – Det här gör SL för att minska problemet med lövhalka

  • Träd, buskar och sly tas bort från området kring spåren.
  • Smuts och olja tvättas bort så att löv inte ska fastna på rälsen.
  • Fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning samlas in, så att trafiken kan anpassas efter väderförhållandena.
  • Beredskapen höjs för underhåll av tågen.


Fakta – Det här är lövhalka

  • Halka på grund av löv och fukt i luften innebär problem för delar av spårtrafiken.
  • Om hjulen glider på spåren vid inbromsningar och starter kan det leda till skador på hjulen och rälsen.
  • När löv som fallit på spåren körs över upprepade gånger av de tunga vagnarna, mals löven ner och blir som en massa när det blandas med vatten eller fukt.
  • Spåren blir såphala och bromssträckan längre, så förarna måste av säkerhetsskäl köra långsammare. Det skapar ibland förseningar.
  • Även väta, till exempel duggregn, är ett problem. Vid temperaturer mellan noll och fem grader förändras vattnets förmåga att rinna av eftersom vattendropparna blir mer trögflytande.
  • Tunnelbanan drabbas mest av spårhalka eftersom många stationer ligger så till att inbromsning och acceleration vid start görs i backar. Mest drabbas Gröna linjen som har flest stationer utomhus.
  • Även Saltsjöbanan och Roslagsbanan drabbas av hala spår, medan det i spårvagns- och pendeltågstrafiken är mindre vanligt med spårhalka. 


Källa: SL

Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Gen-monitoring
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se